Rzeczywistość „utkana z baśni magii”. K. I. Gałczyński, Zaczarowana dorożka
Rzeczywistość „utkana z baśni i magii”. K. I. Gałczyński, Zaczarowana dorożka.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy charakterystyczne Dwudziestolecia międzywojennego,
zna głównych przedstawicieli Dwudziestolecia międzywojennego,
zna sylwetkę K. I. Gałczyńskiego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać i nazwać środki stylistyczne w wierszu K. I. Gałczyńskiego, Zaczarowana dorożka,
potrafi wymienić wyrazy bliskoznaczne i związki frazeologiczne wyrazu „czarować”.
2. Metoda i forma pracy
Metoda podawcza, metoda oglądowa, dyskusja, burza mózgów, praca samodzielna ucznia.
3. Środki dydaktyczne
Tekst liryczny (Gałczyński K. I., Zaczarowana dorożka), zdjęcia i reprodukcje obrazów przedstawiające Kraków nocą.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Rozmowa z uczniami na temat: „Czy w codziennym życiu przydałaby się odrobina magii?”.
b) Faza realizacyjna
Krótka charakterystyka Dwudziestolecia międzywojennego (radość z odzyskanej niepodległości, euforia, beztroska, porzucenie poezji zaangażowanej w sprawy ojczyzny, cechy poezji: humor, groteska, absurd, prostota, naturalność, bezpośredniość, hasło: „Poezja na ulice” – odwrócenie się od spraw wzniosłych, zwrócenie się ku codzienności, najważniejsze formacje poetyckie: Skamander (minimum talentu, poczucie humoru, potoczny język), futuryści (zabawa).
Odczytanie wiersza K. I. Gałczynskiego, Zaczarowana dorożka.
Zadanie uczniom pytania: „Jakie znacie wyrazy bliskoznaczne do wyrazu czarować?” (podział na pozytywne np. zachwycać, olśniewać, urzekać i negatywne np. zwodzić, oszukiwać).
Analiza i interpretacja wiersza:
o jakiej porze toczy się akcja tego wiersza? (noc),
czemu sprzyja noc?,
jakie są elementy świata realnego, a jakie mają swój rodowód w baśniach (elementy świata realnego: przyjaciele poety, dorożka, dorożkarz, koń, wykonywanie telefonu, spacer, ulice Krakowa, Wieża Mariacka; elementy fantastyczne: zaczarowana dorożka, czarownik Ben Ali, czary, unosząca się dorożka itd.),
która rzeczywistość dominuje w tym wierszu?,
wypisanie środków stylistycznych (hiperbola, synekdocha, personifikacja, synestezja np. zielono‑szalona noc).
c) Faza podsumowująca
Rozmowa na temat: „Czy chciałbyś odbyć podróż zaczarowaną dorożką?”.
5. Bibliografia
Gałczyński K. I., Zaczarowana dorożka, [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszowska, W rodzinnej Europie, podręcznik do III klasy gimnazjum, Znak, Kraków 2001, s. 34.
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, PWN, Warszawa 2001.
Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.
6. Załączniki
a)Zadanie domowe
Jesteś magiem – zaczaruj swoją małą ojczyznę.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
brak