Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Ukazuje pałacową budowlę, przed którą znajduje się ogród z rzeźbami. Budowla jest wielokondygnacyjna, z rzędami okien. W środkowej części dobudowane są dwie kondygnacje. Poszczególne elementy obiektu kryte są zielonymi dachami. Na tle ilustracji umieszczony jest czarny pasek z tekstem: Rzeźba i architektura jako sztuki wizualne.
Ważne daty
1904 – August Rodin tworzy rzeźbę pt. Myśliciel
1929 – stworzenie rzeźby przez Katarzynę Kobro, pt. Kompozycja przestrzenna 4
m08daaf1f9862f126_0000000000017
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RPt0fjwF9ManB1
m08daaf1f9862f126_0000000000021
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
m08daaf1f9862f126_0000000000028
Nauczysz się
wskazywać rzeźbę i architekturę jako dziedziny sztuk plastycznych;
omawiać funkcje rzeźby i architektury;
analizować cechy rzeźby oraz architektury;
określać role bryły w rzeźbie;
charakteryzować role bryły w architekturze
m08daaf1f9862f126_0000000000050
Rola bryły w rzeźbie
RzeźbaRzeźbaRzeźba i architekturaArchitekturaarchitektura są dziedzinami sztuk wizualnychSztuki wizualnesztuk wizualnych, których wytworami są trójwymiarowe bryłyBryłabryły w przestrzeni. Bryła w rzeźbie i architekturze określa ich kształt oraz formę. Zmieniała się ona w zależności od czasów, w jakich powstawała, gdyż każda epoka wykształciła swoje odrębne, charakterystyczne style kształtowania bryły, zarówno w rzeźbie, jak i w architekturze.
Podstawowe cechy rzeźby określa jej bryła, faktura oraz tworzywo, z jakiego rzeźba została wykonana. Może być zamknięta lub otwarta, zwarta lub rozczłonkowana, symetryczna lub asymetryczna, statyczna lub dynamiczna, frontalna lub wieloprofilowa (możliwa do oglądania z każdej strony). Może być także rytmiczna, uporządkowana lub swobodna. Bryła rzeźby może składać się z jednego lub z wielu elementów, jednej lub kilku postaci. Mogą w niej dominować kierunki pionowe, poziome lub skośne.
RV28AHYbmUSJi1
Rzeźba klasyczna wykonana w marmurze, bryła otwarta, dynamiczna, z dominacją skosów, asymetryczna, wielopostaciowa, frontalna.
W architekturze bryła może być statyczna lub dynamiczna, monumentalna lub przysadzista, niska, zwarta, rozbita lub rozczłonkowana. Może być także lekka lub ciężka, symetryczna lub asymetryczna. Budowla może składać się z jednej lub wielu brył. Kształt budowli zależy w bardzo dużej mierze od planu, na jakim została wykonana: podłużnym, centralnym czy nieregularnym oraz od jej elementów konstrukcyjnych.
R1RtkQi835Ao21
R1dods7f94RoW1
R1RFv16VCosDh1
RdpJYukLZ4aIf1
R1HvnG9MpE3sC1
R1TN6qvF7FDrz1
Polecenie 1
Wykonaj bryłę geometryczną, którą wykorzystuje się w architekturze. Potrzebne Ci będą: brystol, klej, taśma klejąca, farby, nożyczki, kredki, mazaki, bibuła, linijka, cyrkiel, ekierka.
Podczas pracy możesz korzystać z szablonów dostępnych np. tutaj: https://www.sosrodzice.pl/media/uploads/2012/07/szescian_prostopadloscian.jpg https://www.sosrodzice.pl/media/uploads/2012/07/stozki.jpg https://www.sosrodzice.pl/media/uploads/2012/07/walec_graniastoslup.jpg https://www.sosrodzice.pl/media/uploads/2012/07/45.jpg
REP7KV2Uxs3Gr1
Ćwiczenie 1
RAjnWvsVEzS8Z1
Ćwiczenie 2
R1JTabuAeC1Rq1
Ćwiczenie 3
RyPJuONdWa4Ph1
Ćwiczenie 4
RdNHW8FUglbhS1
Ćwiczenie 5
Ry9d7vUKVOTGf
Ćwiczenie 6
RPMogcErcb70f
Ćwiczenie 7
m08daaf1f9862f126_0000000000190
Słownik pojęć
Architektura
Architektura
sztuka projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli.
Bryła
Bryła
kształt przestrzenny w architekturze i rzeźbie.jedna z dziedzin twórczości, której wytworem jest trójwymiarowe dzieło sztuki.
Rzeźba
Rzeźba
to jedna z dziedzin sztuki, której wytworem jest trójwymiarowe dzieło.
Sztuki wizualne
Sztuki wizualne
termin na określenie różnych dziedzin twórczości artystycznej odbieranych wzrokowo. Obejmuje architekturę, rzeźbę, malarstwo, grafikę, rzemiosło artystyczne, a także nowe zjawiska w sztuce, np. instalacja, performance.