Rzeźba w przestrzeni publicznej
Autor/autorka
Agnieszka Szostak
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
plastyka
3. Temat zajęć
Rzeźba w przestrzeni publicznej
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową w klasie pierwszej szkoły ponadpodstawowej. Treści omówione na zajęciach pozwalają na lepsze zrozumienie i odczytanie sztuki obecnej w przestrzeni publicznej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Narzędzia w postaci TIK pozwalają na aktywizację uczniów podczas nauki oraz przedstawienie nauczanych treści w nowoczesny i interesujący sposób.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie i uświadomienie zależności pomiędzy rzeźbą współczesną a przestrzenią publiczną.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń scharakteryzuje relacje pomiędzy rzeźbą a przestrzenią publiczną;
Uczeń określi bryłę, kompozycję, fakturę, ekspresję rzeźby;
Uczeń zauważy kontekst powstawania rzeźby;
Uczeń rozpozna temat i treść rzeźby.
9. Metody i formy pracy
Burza mózgów, mini wykład, praca z tekstem kultury (słowo, obraz), ćwiczenia utrwalające, film, grywalizacja.
10. Środki dydaktyczne
https://www.youtube.com/watch?v=3UllgBjVdhg film o rzeźbie
https://quizizz.com/admin/quiz/6230f0bf8844ea002071093c gra dotycząca rzeźby
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/sztuka-w-miescie-15-najciekawszych-rzezb-z-roznych-zakatkow-swiata/ praca z tekstem i obrazem
https://www.menti.com/jxgjh7o7sw ankieta dotycząca wskazania rzeźby, która robi największe wrażenie
https://padlet.com/szoagnieszka/wu9q8luerhwr6yi7 wypowiedź „Dlaczego rzeźba zrobiła na Tobie największe wrażenie?”
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/66606000 podstawowe wiadomości o rzeźbie
https://www.interankiety.pl/f/G0pXpD90 ankieta ewaluacyjna
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, dostęp do internetu, smartfony, projektor, przykładowa rzeźba
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co wiemy o rzeźbie?
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Nauczyciel pokazuje przykładową rzeźbę znajdującą się w pracowni. Uczniowie biorą udział w burzy mózgów, odpowiadają na pytania: co rozumiesz pod pojęciem rzeźby? jakie są rodzaje rzeźby, gdzie można spotkać rzeźby? Nauczyciel zwraca uwagę na obecnośc rzeźby w przestrzeni miejskiej. Wyświetla uczniom na projektorze przykłady najsłynniejszych rzeźb wkomponowanych w przestrzeń publiczną. Udostępnia uczniom link do materiału. Uczniowie korzystając z mentimetera wskazują rzeźbę, która zrobiła na nich największe wrażenie. Uczniowie próbują wyjaśnić dlaczego wskazana rzeźba zrobiła na nich duże wrażenie. Swoje wypowiedzi zapisują w padlecie.
Aktywność 2
Temat: Fakty - podsumowanie wypowiedzi uczniów.
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje za pomocą projektora wyniki ankiety przeprowadzonej za pomocą mentimetera. Odnosi się do wypowiedzi uczniów w padlecie. Weryfikuje i porządkuje je. Uczniowie komentją swoje wybory.
Aktywność 3
Temat: Uporządkowanie wiedzy
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają film „Czym jest rzeźba?” Nauczyciel udostępnia uczniom przez dziennik elektroniczny materiał z ZPE. Nauczyciel nakierowuje uwagę uczniów na takie pojęcia, jak bryła, faktura, kompozycja i ekspresja rzeźby. Nawiązuje do oglądanych wczesniej rzeźb i wypowiedzi uczniów. Zadaje pytania odnoszące sie do pojęć: bryła, kompozycja, faktura, ekspresja, np.: Które rzeźby były rzeźbami wielofigurowymi? Jakich materiałów użyto do ich wykonania?, Czy były wolnostojace, czy przyścienne? Jak była opracowana faktura? Które miały charakter dynamiczny? Jak opracowano detale w tych rzeźbach? Co mozna powiedzieć o ich nastroju?
Aktywność 4
Temat: Sprawdzenie nabytych wiadomości.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel udostępnia uczniom grę w aplikacji quizizz, dotyczącą podsumowania wiadomości o rzeźbie. Za osiągniecie najlepszych wyników, uczniowie otrzymują oceny.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wyrażają swoją opinię na temat lekcji za pomocą interankiety.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna