Pomnik konny Gattamelaty, autorstwa Donatella. Przedstawia włoskiego kondotiera, jadącego wierzchem konno, trzymającego uzdę.
Ważne daty
1401 – konkurs na drzwi do Baptysterium we Florencji; początek Quattrocenta we Włoszech
1402‑1425 – powstanie drugich drzwi do Baptysterium San Giovanni we Florencji
1410‑1411 – powstanie rzeźby św. Jana Ewangelisty autorstwa Donatella
1425‑1450 – powstanie Drzwi Raju (Porta del Paradiso) Lorenzo Ghibertiego we wschodniej stronie Baptysterium San Giovanni we Florencji
1481‑1495 – powstanie Pomnika konnego Bartolomeo Colleoniego w Wenecji Andrea del Verrocchia
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RQ5hkn6YjVRuY1
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;
II.11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;
II.13.b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,
II.16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;
II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
II.7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;
II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
III.6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;
IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
V.1. wymienia najważniejsze muzea i kolekcje sztuki w Polsce i na świecie, wskazuje miasta, w których się znajdują;
V.2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;
V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;
V.4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.
określać wpływ antyku na rzeźbę wczesnego renesansu;
określać podejmowane tematy przez rzeźbiarzy;
rozpoznawać postacie ukazane na obrazach;
analizować wskazane dzieła;
stosować właściwą terminologię podczas opisu dzieła.
Renesansowe drzwi – przełamanie gotyckich tradycji
W latach 1401‑1402 we Florencji rozpisano konkurs na drugie drzwi wschodniej strony Baptysterium. Przystąpili do niego najwięksi rzeźbiarze Toskanii, w tym Brunelleschi i Ghiberti. Zadaniem artystów było wykonanie reliefu ze sceną Ofiarowania Izaaka. Brunelleschi wykonał scenę dramatyczną, dopasowaną do powierzchni pola i bardziej akcentował ruch oraz poprawność anatomiczną. Wybrany przez komisję projekt Ghibertiego odznaczał się miękkością formy, rzeźbiarz przedstawił Izaaka jako młodzieńca w akcie. Gotowe drzwi składały się z 28 płaskorzeźb, w tym 20 ze scenami z życia Chrystusa i 8 z postaciami ewangelistów i ojców Kościoła.
Polecenie 1
Porównaj projekty Ofiarowania Izaaka Lorenza Ghibertiego i Filippa Brunelleschiego. Wskaż różnice w kompozycji i sposobie przedstawienia scen.
Porównaj projekty Ofiarowania Izaaka Lorenza Ghibertiego i Filippa Brunelleschiego. Wskaż różnice w kompozycji i sposobie przedstawienia scen.
Porównaj projekty Ofiarowania Izaaka Lorenza Ghibertiego i Filippa Brunelleschiego. Wskaż różnice w kompozycji i sposobie przedstawienia scen.
Porównaj projekty Ofiarowania Izaaka Lorenza Ghibertiego i Filippa Brunelleschiego. Wskaż różnice w kompozycji i sposobie przedstawienia scen.
R1ehFCrDIVRFS
6,6
R50zr7dilKe3I1
RAnDlFylLSxW21
RBHG8PxaxKvN7
Ghiberti otrzymał zamówienie na następnie kolejne drzwi do Baptysterium, które ukończył w 1452 roku, a zostały one nazwane przez Michała Anioła Rajskimi Wrotami (Porta del Paradiso). Drzwi składają się z 10 paneliPanelpaneli. Artysta zamieścił w każdym z paneli więcej niż jeden epizod, stosując nowatorskie rozwiązania perspektywicznePerspektywaperspektywiczne.
RyPQav7ybJMYW1
Powrót do antyku - dwa przedstawienia Dawida
Pierwszym wolnostojącym aktem nowożytnym w rzeźbie jest Dawid Donatella, brązowy odlew wykonany na zamówienie Kosmy Medyceusza, wykonany stosowaną już starożytnej Grecji i Rzymie oraz w średniowieczu techniką wosku traconego, polegającą na sporządzeniu prototypu z wosku, a następnie oklejenie go ognioodporną masą, wytopieniu wosku i zastąpienie go stopionym brązem. Rzeźba przedstawia drugiego króla Izraela, Dawida jako młodzieńca, wzorowana jest na rzeźbie antycznej. Biblijny bohater ukazany jest w hełmie, ozdobionym wawrzynem (symbol zwycięstwa). Rzeźbiarz nawiązał do antyku – zastosował kontrapostKontrapostkontrapost, skupił się na wdzięku i elegancji Dawida, zachował idealne proporcje ciała i harmonię.
W późnym okresie quattrocenta uczeń Donatella, Andrea del Verrocchio wykonał brązowy odlew Dawida we florenckim Bargello. Jego rzeźba podobnie jak u Donatella ukazuje młodzieńca po walce z Goliatem. Dawid Verrocchia nie jest jednak aktem, ma na sobie rzymską tunikę. Młodzieniec stoi w kontrapościeKontrapostkontrapoście. Jego poza jest elegancka i pewna siebie. W prawej dłoni trzyma krótki miecz. Wzrok ma skierowany w bok, na twarzy rysuje się delikatny, zuchwały uśmiech.
RlravKQHwbKX5
Pomniki konne wczesnego renesansu
W renesansie popularnością cieszyły się pomniki konne, służące zapewnieniu nieśmiertelnej sławy ludzi walecznych, wsławionych heroicznymi czynami oraz życiem zgodnie z cnotami. Ten typ rzeźby obecny był także w dorobku Donatella i Verrocchia. Odlany w 1453 roku posąg kondotiera weneckiego, Erasmo da Narni, zw. Gattamelata to pierwszy pomnik konny od czasów antyku.
R19oU5KhZ9Uod
Pomnik Bartolomeo Colleoniego (1400‑1475) autorstwa Verocchia powstał na życzenie weneckiego kondotiera. Rzeźbiarz wzorował się na pomniku Gatamellaty – podobieństwo widoczne jest w postawie konia. Jednak naprężona postawa jeźdźca wskazuje na dumę i pewność siebie. Verrocchio skupił się na emocjach – twarz Colleoniego wyraża napięcie.
(...) największy podziw budzi jednak postawa jeźdźca, zdającego się jechać na czele swych wojsk w śmiałej, wyzywającej pozie. (…) Nie od razu zdajemy sobie sprawę z doniosłości i prostoty dzieła Verocchia – z klarowności bryły, jaką reprezentuje grupa z każdej niemal strony, oraz skoncentrowanej energii, zdającej się ożywiać mężczyznę w zbroi i jego wierzchowca.
Źródło: E. Gombrich, O sztuce
R1LOe5plG4ukj
Polecenie 2
na podstawie wiadomości z tej lekcji i innych dostępnych źródeł, wymień główne cechy wspólne dzieł renesansowych i rzeźby antycznej.
na podstawie wiadomości z tej lekcji i innych dostępnych źródeł, wymień główne cechy wspólne dzieł renesansowych i rzeźby antycznej.
na podstawie wiadomości z tej lekcji i innych dostępnych źródeł, wymień główne cechy wspólne dzieł renesansowych i rzeźby antycznej.
Porównaj pomniki konne Donatella i Verocchia ze starożytnym posągiem Marka Aureliusza. Wypisz podobieństwa dzieł renesansowych do antycznej rzeźby.
4,4,4
R15UOPegoL8tk1
R1U3xu4Z8px1E1
R1SuNatY2aUwx1
R1MmrCuV5dg84
macec22713ec474fa_0000000000090
RyRjDoN8BkQMp
Ćwiczenie 1
RcwTkIitOGN8Z
Ćwiczenie 2
Re6JVYPXQMPP51
Ćwiczenie 3
Do podanych kolejno stwierdzeń dopasuj określenie „Prawda” lub „Fałsz”.
1. Wrota Raju wykonał Michał Anioł.
2. Metoda woski traconego polega na wykonaniu rzeźby z brązu i pokryciu jej woskiem, a następnie jego roztopienia.
3. Colleoni był kondotierem.
4. Pieszym aktem renesansowym w rzeźbie pełnoplastycznej jest Dawid Donatella.
Do podanych kolejno stwierdzeń dopasuj określenie „Prawda” lub „Fałsz”.
1. Wrota Raju wykonał Michał Anioł.
2. Metoda woski traconego polega na wykonaniu rzeźby z brązu i pokryciu jej woskiem, a następnie jego roztopienia.
3. Colleoni był kondotierem.
4. Pieszym aktem renesansowym w rzeźbie pełnoplastycznej jest Dawid Donatella.
Oznacz, które zdania są prawdziwe.
Prawda
Fałsz
Wrota Raju wykonał Michał Anioł.
□
□
Metoda woski traconego polega na wykonaniu rzeźby z brązu i pokryciu jej woskiem, a następnie jego roztopienia.
□
□
Colleoni był kondotierem.
□
□
Pieszym aktem renesansowym w rzeźbie pełnoplastycznej jest Dawid Donatella.
□
□
Źródło: online-skills.
RQFMSOBQSItfs1
Ćwiczenie 4
R1IyewQymOyWk
Ćwiczenie 5
R10Zgq3ltUYqT1
Ćwiczenie 6
RBv0XJTaDcluy
Ćwiczenie 7
Polecenie 3
Kto jest autorem renesansowej rzeźby przedstawiającej św. Magdalenę?
Kto jest autorem renesansowej rzeźby przedstawiającej św. Magdalenę?
Kto jest autorem renesansowej rzeźby przedstawiającej św. Magdalenę?
Dokonaj analizy formalnej rzeźby Donatella przedstawiającej św. Magdalenę.
RkIw9ztMybbWJ1
REcQyq2JFD9aT
Słownik pojęć
Kontrapost
Kontrapost
wł. contrapposto przeciwieństwo, kontrast], zasada kompozycji, polegająca na ustawieniu postaci ludzkiej tak, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i na zrównoważeniu tej postawy lekkim wygięciem tułowia i ramienia w stronę odwrotną.
Panel
Panel
płaski, prostokątny kawałek drewna lub innego materiału, z którego układa się większą powierzchnię.
Perspektywa
Perspektywa
sposób przedstawiania sytuacji przestrzennych na płaszczyźnie, wykorzystujący fakt, że dalszy z 2 równoległych odcinków widać pod mniejszym kątem.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R50zr7dilKe3I1
RAnDlFylLSxW21
RGyy3U520wMTI1
R1GNOBkHUrIM31
R1U3xu4Z8px1E1
R1SuNatY2aUwx1
R15UOPegoL8tk1
RkIw9ztMybbWJ1
macec22713ec474fa_0000000000218
Bibliografia
M. W. Ałpatow, Historia sztuki, t. 3, Warszawa 1968.
B. Fabiani, Gawędy o sztuce. Dzieła, twórcy, mecenasi, Warszawa 2012.
M. Levey, Wczesny renesans, Warszawa 1972.
K. Piwocki, Historia sztuki w zarysie, t. 2, Warszawa 1977.
Z. Waźbiński, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1972.