Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji: Rzut i chwyt kółkiem ringo

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  • zapoznanie uczniów z ogólnymi przepisami gry w ringo

b) Umiejętności

  • zabawa bieżna „parzyste – nieparzyste”

  • rzut jedną ręką kółka ringo w górę, chwyt drugą ręką

  • wyrzut i chwyt kółka jednorącz na różnych wysokościach

  • chwyt ringo tzw. „nachwytem” i „podchwytem”

  • celność rzutu ringo

  • kształtowanie szybkości, zwinności

  • współdziałanie w małych grupach (3:3)

  • umiejętność podporządkowania się regułom gier ruchowych

2. Metoda i forma pracy

Metoda zadaniowa; forma: praca w małych zespołach

3. Środki dydaktyczne

Ringo (3 sztuki), bramki do unihoka (2), szarfy, pachołki (3)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Organizacja lekcji (ok.15 minut):

    • powitanie,

    • zbiórka w dwuszeregu,

    • sprawdzenie gotowości do zajęć,

    • podział klasy na dwie grupy (według kolorów szarf).

  2. Gra ożywiająca (bieżna): „parzyste – nieparzyste” – na sygnał uczniowie tworzą koła zewnętrzne „parzyste” a wewnętrzne „nieparzyste”' ( podział według koloru szarf). Nauczyciel przyznaje punkty i ocenia wykonanie zadania.

  3. Uczennice tworzą „rozsypankę” tak, aby można było wykonać swobodne ruchy –ćwiczenia wszechstronnie przygotowujące organizm do zaplanowanych zadań psychomotorycznych.
    Ć w i c z e n i a : głowy, ramion, tułowia, mięśni brzucha, nóg, skocznościowe, szybkościowe.
    Nauczyciel kontroluje. Zwraca uwagę na dokładność wykonywania ćwiczeń.

b) Faza realizacyjna (ok. 25 minut)

  1. Podział klasy na 3 grupy (rzędy):

    • rozdanie ringo (omówienie budowy ringo – waga, średnica),

    • ćwiczenia kształtujące: rzut ringo jedną ręką złapanie drugą.

  2. Podział klasy na 6 grup, które stają naprzeciw siebie:

    • rzut ringo jednorącz na różnych wysokościach: klatki piersiowej, bioder, kolan;

    • chwyt ringo jednorącz na różnych wysokościach: klatki piersiowej, bioder, kolan;

    • chwyt ringo tzw. „nachwytem” – pokaz nauczyciela;

    • chwyt ringo tzw. „podchwytem” – pokaz nauczyciela;

    • rzut ringo w kierunku pachołka (celność rzutu). 

3. Nauka gry w ringo na bazie „unihoka”:

  • przygotowanie boiska do gry,

  • ustalenie kolejności gry trzyosobowych drużyn,

  • wybór strażnika czasu, który mierzy czas gry (2 minuty),

  • o m ó w i e n i e z a s a d g r y:

  • sposób poruszania po boisku,

  • chwyt ringo jedną ręką,

  • nie wolno wchodzić w pole bramkowe,

  • rzut karny,

  • rozpoczynanie gry po zdobyciu „gola”,

    • uwagi i pytania uczniów,

    • gra pierwszych trzyosobowych drużyn,

    • zwycięska drużyna gra z grupą oczekującą na grę.

  1. Nauczyciel sędziuje grę, udziela na bieżąco wyjaśnień; ocenia grę każdej z drużyn i indywidualne zachowanie uczniów podczas gry.

c) Faza podsumowująca (ok. 5 minut)

  1. Ćwiczenia relaksacyjne‑wyciszające, oddechowe.

  2. Podsumowanie zajęć.

  3. Zakończenie zajęć:

    • zbiórka,

    • zachęcenie uczniów do czynnej rekreacji poza salą gimnastyczną i szkołą, np. do gry w ringo,

    • dyżurni chowają pomoce dydaktyczne do magazynku wychowania fizycznego,

    • pożegnanie z grupą.

5. Bibliografia

  1. Kołodziejowie M. J., Wybrane lekcje z wychowania fizycznego w klasach IV- VI, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów1997.

  2. Sieniek Cz., Wychowanie fizyczne. Planowanie pracy w gimnazjum w klasach I‑III, wyd. 2 popr., Helvetica, Starachowice 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja może zostać przeprowadzona poza salą gimnastyczną.

R63yWGFJ5uNxk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.07 KB w języku polskim
Roc0mwLhMvilq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim