Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rzymski sposób pisania liczb

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

-znaki znaki rzymskie,

-zna zasadę zapisu rzymskiego liczb,

-wie, że system rzymski nie jest systemem pozycyjnym.

b) Umiejętności

Uczeń:

-stosuje znaki rzymskie,

-zapisuje liczby w systemie rzymskim,

-odczytuje liczby zapisane w systemie rzymskim.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, pogadanka, wspólna praca w zeszytach i na tablicy, praca w zespołach dwuosobowych z kartą pracy.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy ( załącznik 1)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Sprawdzenie pracy domowej. Wprowadzenie symboli rzymskich.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przedstawia rzymski sposób pisania liczb.

2. Uczniowie na tablicy i w zeszytach zapisują liczby w systemie rzymskim i rozszyfrowują liczby zapisane w systemie rzymskim.

3. Praca w zespołach dwuosobowych – karta pracy (załącznik 1 ).

c) Faza podsumowująca

Zadanie pracy domowej.

5. Załączniki

a)Karta pracy ucznia (załącznik 1 )

a) Zapisz w systemie rzymskim:

678, 2056, 1550, 777, 934, 392, 999, 1004

b) Każdą z powyższych liczb zwiększ o 27 i otrzymany w ten sposób wynik zapisz w systemie rzymskim.

b) Zadanie domowe

Wirówka liczbowa, zeszyt ćwiczeń

Dowiedz się, w jaki sposób w zapisie rzymskim można liczbę zwiększyć 100 razy, 1000 razy.

6. Czas trwania lekcji

90 minut

7. Uwagi do scenariusza

brak

R1KwzH81Ko62Q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 73.75 KB w języku polskim
RFxWXwt6qIwCu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 13.50 KB w języku polskim