Sacharoza
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Sacharoza”
Chemia, III etap edukacyjny
Temat: Sacharoza.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.16) [uczeń] podaje wzór sumaryczny sacharozy; bada i opisuje właściwości fizyczne sacharozy; wskazuje na jej zastosowania; zapisuje równanie reakcji sacharozy z wodą (za pomocą wzorów sumarycznych).
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Wie, co to są węglowodany |
Podaje wzór sumaryczny sacharozy | |
Charakteryzuje własności fizyczne sacharozy | |
Podaje przykłady zastosowania sacharozy w życiu codziennym | |
Potrafi zapisać za pomocą wzorów sumarycznych równanie reakcji sacharozy z wodą | |
Definiuje pojęcia: węglowodany, cukry proste, cukry złożone, disacharydy, wiązanie glikozydowe, hydroliza |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | Wie, że powszechnie stosowany w gospodarstwie domowym cukier to sacharoza |
Rozumie podstawy przebiegu procesu produkcji cukru w cukrowni | |
Wie, z czego pozyskuje się sacharozę | |
Potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie badające właściwości fizyczne sacharozy |
Kompetencje kluczowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Kompetencje informatyczne
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Przypomnienie klasyfikacji cukrów, przypomnienie informacji o cukrach prostych. Definicja cukrów złożonych, przedstawienie sacharozy jako dwucukru.
Przebieg zajęć:
Omówienie budowy sacharozy: reszta monosacharydowa D‑fruktozy i D‑glukozy połączone wiązaniem glikozydowym. Zapisanie wzoru sumarycznego CIndeks dolny 1212HIndeks dolny 2222OIndeks dolny 1111. Zapoznanie z ilustracją interaktywną „Model cząsteczki sacharozy”.
Uczniowie podzieleni na kilkuosobowe grupy badają doświadczalnie i opisują właściwości fizyczne sacharozy.
Instrukcja przeprowadzenia ćwiczenia praktycznego
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:
Sacharoza jest krystalicznym, bezbarwnym i bezwonnym ciałem stałym o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie. Trudno rozpuszcza się w rozpuszczalnikach niepolarnych.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:
Celem ćwiczenia jest zbadanie właściwości fizycznych sacharozy.
3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):
Ćwiczenie jest prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie pracują w zespołach kilkuosobowych, mają do dyspozycji: szalkę Petriego, na której znajduje się sacharoza, zlewki z wodą destylowaną ciepłą, wodą destylowaną zimną, roztworem węglowodoru, łyżeczki, bagietki szklane.
4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:
Uczniowie obserwują stan skupienia, smak, barwę i zapach sacharozy na szalce Petriego. Kolejno do każdej ze zlewek dodają po 2 łyżeczki sacharozy, mieszając mieszaninę bagietką. Obserwują zjawisko rozpuszczania.
W probówkach z wodą nastąpiło rozpuszczenie sacharozy, przy czym w ciepłej wodzie substancja ta rozpuszcza się o wiele szybciej. Dwucukier nie rozpuścił się w węglowodorze.
5. Inne informacje:
Uczniowie zapisują wynik przeprowadzonej obserwacji w tabeli, redagują poprawne wnioski.
Stan skupienia | Smak | Zapach | Barwa | Rozpuszczalność w wodzie | Rozpuszczalność w wodorotlenku |
Sacharoza dobrze rozpuszcza się w wodzie, jej rozpuszczalność rośnie wraz z ogrzewaniem. Nie rozpuszcza się natomiast w rozpuszczalnikach niepolarnych.
Nauczyciel wprowadza pojęcie hydrolizy. Omawia przebieg reakcji sacharozy z wodą. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne „ Zapisanie reakcji sacharozy z wodą”.
Nauczyciel w dyskusji kierowanej omawia źródła uzyskiwania (buraki cukrowe, trzcina cukrowa) oraz zastosowanie sacharozy w życiu codziennym (przemysł spożywczy, przemysł farmaceutyczny).
Podsumowanie:
Uczniowie formułują notatkę na podstawie uzyskanych wiadomości.
Powszechnie wykorzystywany w gospodarstwie domowym cukier spożywczy to sacharoza o wzorze sumarycznym CIndeks dolny 1212HIndeks dolny 2222OIndeks dolny 1111. Na skalę przemysłową pozyskuje się ją z buraków cukrowych i trzciny cukrowej. Sacharoza w temperaturze pokojowej jest bezbarwnym, bezwonnym ciałem stałym o strukturze krystalicznej, dobrze rozpuszczalnym w wodzie. Pod wpływem enzymów podlega hydrolizie do cząsteczki glukozy i fruktozy.
Środki dydaktyczne
Ilustracja interaktywna „Model cząsteczki sacharozy”
Ćwiczenie interaktywne „Zapisanie reakcji sacharozy z wodą”
Stanowiska komputerowe połączone z Internetem
Podręcznik, zeszyt przedmiotowy
Sprzęt laboratoryjny: bagietki, zlewki, szalki Petriego, łyżeczki
Odczynniki: woda destylowana ciepła, woda destylowana zimna, roztwór węglowodorów, sacharoza.
Metody nauczania
Ćwiczenia laboratoryjne
Obserwacja
Pogadanka
Dyskusja kierowana
Formy pracy
Praca grupowa
Praca zbiorowa
Praca indywidualna
Praca domowa
Podaj przykłady innych dwucukrów.
Wymień kilka przykładów wykorzystania sacharozy w życiu codziennym.
Zadanie dla chętnych
Zapisz reakcję powstawiania cząsteczki sacharozy.
Lista załączników multimedialnych
Ilustracja interaktywna „Model cząsteczki sacharozy”
Ćwiczenie interaktywne „Zapisanie reakcji sacharozy z wodą”