Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Sacharoza”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Sacharoza.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.16) [uczeń] podaje wzór sumaryczny sacharozy; bada i opisuje właściwości fizyczne sacharozy; wskazuje na jej zastosowania; zapisuje równanie reakcji sacharozy z wodą (za pomocą wzorów sumarycznych).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Wie, co to są węglowodany

Podaje wzór sumaryczny sacharozy

Charakteryzuje własności fizyczne sacharozy

Podaje przykłady zastosowania sacharozy w życiu codziennym

Potrafi zapisać za pomocą wzorów sumarycznych równanie reakcji sacharozy z wodą

Definiuje pojęcia: węglowodany, cukry proste, cukry złożone, disacharydy, wiązanie glikozydowe, hydroliza

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Wie, że powszechnie stosowany w gospodarstwie domowym cukier to sacharoza

Rozumie podstawy przebiegu procesu produkcji cukru w cukrowni

Wie, z czego pozyskuje się sacharozę

Potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie badające właściwości fizyczne sacharozy

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Kompetencje informatyczne

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Przypomnienie klasyfikacji cukrów, przypomnienie informacji o cukrach prostych. Definicja cukrów złożonych, przedstawienie sacharozy jako dwucukru.

  1. Przebieg zajęć:

Omówienie budowy sacharozy: reszta monosacharydowa D‑fruktozy i D‑glukozy połączone wiązaniem glikozydowym. Zapisanie wzoru sumarycznego CIndeks dolny 12HIndeks dolny 22OIndeks dolny 11. Zapoznanie z ilustracją interaktywną „Model cząsteczki sacharozy”.

Uczniowie podzieleni na kilkuosobowe grupy badają doświadczalnie i opisują właściwości fizyczne sacharozy.

Instrukcja przeprowadzenia ćwiczenia praktycznego

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Sacharoza jest krystalicznym, bezbarwnym i bezwonnym ciałem stałym o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie. Trudno rozpuszcza się w rozpuszczalnikach niepolarnych.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem ćwiczenia jest zbadanie właściwości fizycznych sacharozy.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Ćwiczenie jest prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie pracują w zespołach kilkuosobowych, mają do dyspozycji: szalkę Petriego, na której znajduje się sacharoza, zlewki z wodą destylowaną ciepłą, wodą destylowaną zimną, roztworem węglowodoru, łyżeczki, bagietki szklane.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Uczniowie obserwują stan skupienia, smak, barwę i zapach sacharozy na szalce Petriego. Kolejno do każdej ze zlewek dodają po 2 łyżeczki sacharozy, mieszając mieszaninę bagietką. Obserwują zjawisko rozpuszczania.

W probówkach z wodą nastąpiło rozpuszczenie sacharozy, przy czym w ciepłej wodzie substancja ta rozpuszcza się o wiele szybciej. Dwucukier nie rozpuścił się w węglowodorze.

5. Inne informacje:

Uczniowie zapisują wynik przeprowadzonej obserwacji w tabeli, redagują poprawne wnioski.

Stan skupienia

Smak

Zapach

Barwa

Rozpuszczalność w wodzie

Rozpuszczalność w wodorotlenku

Sacharoza dobrze rozpuszcza się w wodzie, jej rozpuszczalność rośnie wraz z ogrzewaniem. Nie rozpuszcza się natomiast w rozpuszczalnikach niepolarnych.

Nauczyciel wprowadza pojęcie hydrolizy. Omawia przebieg reakcji sacharozy z wodą. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne „ Zapisanie reakcji sacharozy z wodą”.

Nauczyciel w dyskusji kierowanej omawia źródła uzyskiwania (buraki cukrowe, trzcina cukrowa) oraz zastosowanie sacharozy w życiu codziennym (przemysł spożywczy, przemysł farmaceutyczny).

  1. Podsumowanie:

Uczniowie formułują notatkę na podstawie uzyskanych wiadomości.

Powszechnie wykorzystywany w gospodarstwie domowym cukier spożywczy to sacharoza o wzorze sumarycznym CIndeks dolny 12HIndeks dolny 22OIndeks dolny 11. Na skalę przemysłową pozyskuje się ją z buraków cukrowych i trzciny cukrowej. Sacharoza w temperaturze pokojowej jest bezbarwnym, bezwonnym ciałem stałym o strukturze krystalicznej, dobrze rozpuszczalnym w wodzie. Pod wpływem enzymów podlega hydrolizie do cząsteczki glukozy i fruktozy.

Środki dydaktyczne

  • Ilustracja interaktywna „Model cząsteczki sacharozy”

  • Ćwiczenie interaktywne „Zapisanie reakcji sacharozy z wodą”

  • Stanowiska komputerowe połączone z Internetem

  • Podręcznik, zeszyt przedmiotowy

  • Sprzęt laboratoryjny: bagietki, zlewki, szalki Petriego, łyżeczki

  • Odczynniki: woda destylowana ciepła, woda destylowana zimna, roztwór węglowodorów, sacharoza.

Metody nauczania

  • Ćwiczenia laboratoryjne

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Dyskusja kierowana

Formy pracy

  • Praca grupowa

  • Praca zbiorowa

  • Praca indywidualna

Praca domowa

  1. Podaj przykłady innych dwucukrów.

  2. Wymień kilka przykładów wykorzystania sacharozy w życiu codziennym.

Zadanie dla chętnych

Zapisz reakcję powstawiania cząsteczki sacharozy.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Model cząsteczki sacharozy”

Ćwiczenie interaktywne „Zapisanie reakcji sacharozy z wodą”

Rgnv37sN3x8RX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 97.00 KB w języku polskim
RlzUSa8SQsjA2

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.24 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3