Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sąd nad Zenonem Ziembiewiczem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • dzieje Zenona Ziembiewicza,

  • treść lektury,

  • cechy charakterystyczne dobrego przemówienia,

  • typowe błędy, których powinien się wystrzegać w przemówieniu,

  • zasady, według których będzie oceniana jego prezentacja maturalna.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zebrać odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy i odpowiednio je przedstawić,

  • wygłosić przemówienie przed całą klasą,

  • zastosować w przemówieniu typowe dla tego gatunku zwroty i wyrażenia,

  • wykorzystać w przemówieniu cytaty z powieści,

  • ocenić przemówienia swoich kolegów i wybrać najlepsze z nich.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: przemówienie (prezentacja) uczniów

Forma: praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  1. Teksty przemówień uczniów.

  2. Z. Nałkowska, Granica, wyd. dowolne.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie i czynności organizacyjne. Uczniowie wspólnie z nauczycielem przypominają, jakie są cechy dobrego przemówienia, jak powinien zachowywać się przemawiający.

Następnie nauczyciel poleca uczniom wyobrazić sobie, że znajdują się na sali sadowej. Odbywa się proces Zenona Ziembiewicza. Teza postawiona przez prokuratora brzmi: „Zenon Ziembiewicz jest niemoralnym człowiekiem i jest winny nieszczęściom, jakie spadły na Justynę i na jego własną rodzinę”. Chętni uczniowie wcielają się w rolę oskarżyciela lub obrońcy Zenona Ziembiewicza.

b) Faza realizacyjna

Chętni uczniowie prezentują swoje mowy oskarżycielskie lub obrończe. Pozostali słuchają i zastanawiają się, które przemówienie było najlepsze i dlaczego. Zwracają uwagę nie tylko na treść przemówienia (zawarte argumenty), ale także na formę (umiejętność wykorzystania w prezentacji odpowiednich cytatów z powieści Nałkowskiej, sposób prezentacji; błędy językowe, kompozycyjne itd.)

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta uczniów, które przemówienie najbardziej im się podobało i jaki byłby wyrok w odgrywanym procesie. Poźniej sam dokonuje oceny – zwraca uwagę na sposób prezentacji, formę, popełnione błędy. Podkreśla, jakich błędów trzeba unikać podczas publicznych przemówień (nawiązuje do czekającej uczniów prezentacji maturalnej i przypomina, na co komisja zwraca największą uwagę przy ocenie). Wystawia oceny uczniom, którzy prezentowali swoje mowy.

Na koniec uczniowie zapisują w zeszytach wyrażenia i zwroty charakterystyczne dla przemówienia. Uczniowie dzielą się swoimi wiadomościami i doświadczeniami na temat publicznych wystąpień (np. zwracają uwagę na mowę ciała, gestykulację).

5. Bibliografia

  1. Nałkowska Z., Granica, wyd. dowolne.

  2. www.cke.edu.pl (tutaj: wiadomości na temat ustnej prezentacji z polskiego).

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R5EYoCYuupYTn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 86.56 KB w języku polskim
R1Xo1P3Yzb7oa

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim