Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sądzimy Tengila z Karmaniaki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna tekst opowiadania „Pod rządami okrutnego Tengila”.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • opisać postać,

  • czytać ze zrozumieniem,

  • poprawnie wnioskować,

  • streścić tekst napisany prozą,

  • stworzyć wypowiedź w formie przemówienia,

  • prawidłowo intonować,

  • wyrazić sąd.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, oglądowa, heureza, praca jednostkowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Dzieci na głos opowiadają tekst o Tengilu, przeczytany w domu. Każdy uczeń mówi jedno zdanie, w ten sposób powstaje streszczenie klasowe.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel stawia pytanie: Jak wygląda świat po stronie dobra, a jak świat po stronie zła?

  2. Nauczyciel z klasą tworzą zapis graficzny, który ma ukazać różnicę między wolnością i niewolą, np.

DOLINA DZIKICH RÓŻ

WOLNOŚĆ

NIEWOLA

dzieci bawiły się nad rzeką, kąpały się, były wesołe, dorośli tańczyli, grali, śpiewali, siedzieli na ławce pod gospodą, rozmawiali

Rozgoryczenie, smutek, mur z dwoma bramami, ludzie ciężko pracują, głodują, umierają, marzą o wolności

  1. Uczniowie opisują zachowanie i wygląd Tengila. Dzieci starają się określić, jaki charakter ma tyran.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 7 grup, noszących nazwy: Jonatan, Sucharek, Piuke (reprezentant żołnierzy), Antonia, oskarżyciel, obrońca.

  3. Każda grupa ma przygotować wypowiedź dotyczącą tyrana, przyjąć punkt widzenia bohaterów, których imionami została nazwana.

  4. Obrońca i oskarżyciel układają pytania do przedstawicieli poszczególnych grup.

  5. Każda grupa wyznacza swojego przedstawiciela, będącego np. Jonatanem, Tengilem. Osoba ta mówi w 1 osobie liczby pojedynczej, wcielając się w postać danego bohatera. Nauczyciel jest sędzią.

  6. Przedstawiciele kolejno wstają i przedstawiają ułożoną przez grupę wypowiedź.

  7. Następuje czas na pytania obrońcy i oskarżyciela.

  8. Grupy mogą wnosić sprzeciw za zgodą sędziego.

c) Faza podsumowująca

Sędzia podsumowuje i zamyka rozprawę.

5.Bibliografia

  1. Jędrychowska Z., Kłakówna Z.A., To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. VI. Teksty i zadania. Podręcznik ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1997, s. 34.

  2. Jędrychowska Z., Kłakówna Z.A., Mrazek H., Steczko I., To lubię. Książka nauczyciela. Klasa VI, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1996, s. 156, 157.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Co sądzisz o Tengilu? Rozwiń wypowiedź.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1KC0BOtB21fi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.76 KB w języku polskim
RSjpu9bg1Yau7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim