Sądzimy Tengila z Karmaniaki
Sądzimy Tengila z Karmaniaki
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna tekst opowiadania „Pod rządami okrutnego Tengila”.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
opisać postać,
czytać ze zrozumieniem,
poprawnie wnioskować,
streścić tekst napisany prozą,
stworzyć wypowiedź w formie przemówienia,
prawidłowo intonować,
wyrazić sąd.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, oglądowa, heureza, praca jednostkowa.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Dzieci na głos opowiadają tekst o Tengilu, przeczytany w domu. Każdy uczeń mówi jedno zdanie, w ten sposób powstaje streszczenie klasowe.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel stawia pytanie: Jak wygląda świat po stronie dobra, a jak świat po stronie zła?
Nauczyciel z klasą tworzą zapis graficzny, który ma ukazać różnicę między wolnością i niewolą, np.
DOLINA DZIKICH RÓŻ
WOLNOŚĆ | NIEWOLA |
dzieci bawiły się nad rzeką, kąpały się, były wesołe, dorośli tańczyli, grali, śpiewali, siedzieli na ławce pod gospodą, rozmawiali | Rozgoryczenie, smutek, mur z dwoma bramami, ludzie ciężko pracują, głodują, umierają, marzą o wolności |
Uczniowie opisują zachowanie i wygląd Tengila. Dzieci starają się określić, jaki charakter ma tyran.
Nauczyciel dzieli klasę na 7 grup, noszących nazwy: Jonatan, Sucharek, Piuke (reprezentant żołnierzy), Antonia, oskarżyciel, obrońca.
Każda grupa ma przygotować wypowiedź dotyczącą tyrana, przyjąć punkt widzenia bohaterów, których imionami została nazwana.
Obrońca i oskarżyciel układają pytania do przedstawicieli poszczególnych grup.
Każda grupa wyznacza swojego przedstawiciela, będącego np. Jonatanem, Tengilem. Osoba ta mówi w 1 osobie liczby pojedynczej, wcielając się w postać danego bohatera. Nauczyciel jest sędzią.
Przedstawiciele kolejno wstają i przedstawiają ułożoną przez grupę wypowiedź.
Następuje czas na pytania obrońcy i oskarżyciela.
Grupy mogą wnosić sprzeciw za zgodą sędziego.
c) Faza podsumowująca
Sędzia podsumowuje i zamyka rozprawę.
5.Bibliografia
Jędrychowska Z., Kłakówna Z.A., To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. VI. Teksty i zadania. Podręcznik ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1997, s. 34.
Jędrychowska Z., Kłakówna Z.A., Mrazek H., Steczko I., To lubię. Książka nauczyciela. Klasa VI, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1996, s. 156, 157.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Co sądzisz o Tengilu? Rozwiń wypowiedź.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak