Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pobierz dane do samouczka:

ReUWL451xuM3C

Plik ZIP o rozmiarze 21.56 KB w języku polskim

Microsoft Excel

R1XWjDwVnSYNk1
Film nawiązujący do treści materiału

W filmie, poprzez „poprawne pochodzenie pliku” rozumiemy zestaw znaków, z których składa się plik txt.

LibreOffice Calc

RL3dPhDTgSEkv1
Film nawiązujący do treści materiału

W filmie, poprzez „poprawne pochodzenie pliku” rozumiemy zestaw znaków, z których składa się plik txt.

Zadanie omówione w filmie:

Zadanie 5. Fanka

Gosia mieszka w Kucykowie i jest fanką lokalnej kobiecej drużyny piłki nożnej Galop Kucykowo. Gosia zbiera informacje o wszystkich wynikach oficjalnych meczów tej drużyny. Informacje te zapisuje w plikach: druzyny.txt, sedziowie.txt, wyniki.txt.
Pierwszy wiersz w każdym z plików jest wierszem nagłówkowym. Dane w każdym wierszu oddzielone są znakiem tabulacji.
W pliku druzyny.txt każdy wiersz danych zawiera informacje o drużynie przeciwnej:

  • Id_druzyny – identyfikator drużyny, liczba z zakresu od 1 do 100

  • Nazwa – nazwa drużyny, tekst o maksymalnej długości 30 znaków

  • Miasto – miasto pochodzenia drużyny, tekst o maksymalnej długości 30 znaków

Przykład:

1 Srebrne Pumy Olsztyn
13 Szybkie Mewy Bydgoszcz

W pliku sedziowie.txt każdy wiersz danych zawiera informacje o jednym sędzi:

  • Nr_licencji – numer licencji, tekst o długości 6 znaków

  • Imie – imię sędziego, tekst o maksymalnej długości 20 znaków

  • Nazwisko – nazwisko sędziego, tekst o maksymalnej długości 50 znaków

Przykład:

KJ9494 Anna Adamczyk
KI2449 Weronika Mazur

W pliku wyniki.txt każdy wiersz danych zawiera informacje o wynikach jednego meczu rozegranego przez drużynę Galop Kucykowo:

  • Data_meczu – data rozegrania meczu w formacie rrrr‑mm‑dd

  • Rodzaj_meczu – rodzaj meczu (T – towarzyski, L – ligowy, P – pucharowy, jeden znak)

  • Gdzie – miejsce rozegrania meczu (W – wyjazdowy, D – u siebie, jeden znak)

  • Id_druzyny – identyfikator drużyny przeciwnej, liczba z zakresu od 1 do 100

  • Nr_licencji – numer licencji sędziego meczu, tekst o długości 6 znaków

  • Bramki_zdobyte – bramki zdobyte przez Galop Kucykowo, liczba z zakresu od 0 do 20

  • Bramki_stracone – bramki stracone przez Galop Kucykowo, liczba z zakresu od 0 do 20

Przykład:

2002‑01‑01 L W 5 DM2649 3 0
2002‑01‑03 L D 60 KJ9494 0 1

Wykorzystaj dostępne narzędzia informatyczne oraz dane zawarte w plikach druzyny.txt, sedziowie.txtwyniki.txt i wykonaj poniższe zadania. Odpowiedzi poprzedzone numerami zadań zapisz w pliku wyniki5.txt.

Polecenie 1

Wskaż, w którym roku drużyna Galop Kucykowo zdobyła najwięcej bramek. Ile ich było?

Polecenie 2

Sprawdź, z jakim zespołem drużyna Galop Kucykowo rozgrywała najczęściej mecze towarzyskie.