Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Analiza rozkładu danych w określonych przedziałach

W trakcie sporządzania przeróżnych raportów może okazać się potrzebne przeanalizowanie wartości liczbowych pod kątem ich występowania w określonych przedziałach. Przykładowe dane, na podstawie których powstanie analiza, przedstawiamy na filmie.

Załóżmy, że jedno z wydawnictw zaproponowało twojej szkole zakup książek z dużym rabatem. Twoim zadaniem jest wykonanie obliczeń odnoszących się do poszczególnych przedziałów liczbowych, aby odpowiedzieć na pytania:

  • Jaka jest liczba uczniów, którzy złożyli określoną liczbę zamówień na książki?

  • Jak procentowo rozkładają się te wyniki w odniesieniu do ogólnej liczby uczniów?

  • Jak liczbowo oraz procentowo kształtują się dane narastające?

  • Jak kumulują się wartości zamówień w obrębie kolejnych przedziałów?

  • Ile wynoszą nieskumulowane sumy wartości zamówień w ramach każdego przedziału?

Przedstawione dalej obliczenia mają swoje nazewnictwo w statystyce (np. kumulacja liczebności absolutnych). Aby tekst był bardziej zrozumiały, określenia te zostały zamienione na bardziej przystępne.

Zanim przystąpisz do konstruowania formuł, trzeba zbudować tabelę pomocniczą, w której znajdą się wartości graniczne przedziałów oraz wyniki. Wprowadź je do arkusza zgodnie z tym, co widać na filmie.

W ten sposób powstaną przedziały wartości:

  • 0–20

  • 21–40

  • 41–60

  • 61–80

  • ponad 80

do których będą się odnosić prezentowane obliczenia. W pierwszej kolejności chcesz sprawdzić, ilu jest uczniów, których liczba zamówień mieści się w poszczególnych przedziałach. Oczywiście w obliczeniach będą uwzględniane wartości z kolumny B zestawienia źródłowego.

Aby otrzymać poprawne wyniki:

  1. Zaznacz zakres F4:F8 i wprowadź następującą formułę:

Linia 1. znak równości CZĘSTOŚĆ otwórz nawias okrągły B4 dwukropek B18 średnik E4 dwukropek E7 zamknij nawias okrągły.
  1. Zatwierdź ją kombinacją klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[Enter], ponieważ jest to formuła tablicowa. Poprawnie wprowadzona zostanie ujęta w nawiasy klamrowe widoczne na pasku formuły.

Gotową tablicę wyników przedstawiamy na filmie.

Wyjaśnienie działania formuły:

Pierwszy argument funkcji to tablica wartości, na podstawie których mają być wykonywane obliczenia. Drugi argument funkcji to tablica, w której zawarte są wartości graniczne przedziałów. Zauważ, że ostatni przedział jest wyznaczany przez wartość z komórki E7. Wpis w komórce E8 ma jedynie charakter informacyjny i nie ma wpływu na obliczenia.

Rw5whXuC9nhnk
Nagranie filmowe dotyczące analizy rozkładu danych w określonych przedziałach.

Pobierz przykładowe dane:

RztTpTQHzeub3

Plik XLSX o rozmiarze 9.87 KB w języku polskim
Polecenie 1

Twoi rodzice prowadzą sklep spożywczy. Poprosili cię o pomoc w obliczeniu, ilu jest klientów, których suma zamówień mieści się w poszczególnych przedziałach.

Przedziały

  • 0 zł –  10 zł

  • 10,01 zł – 50 zł

  • 50,01 zł – 100 zł

  • 100,01 zł – 150 zł

  • ponad 150 zł

Polecenie 2

Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Dodaj jeszcze kilka różnych progów i klientów wraz z ich wydatkami. Utwórz wykres słupkowy przedstawiający liczbę osób, które zrobiły zakupy w kwotach mieszczących się w poszczególnych przedziałach.