Rozpoznawanie trendu za pomocą różnic wartości średnich
Nie tylko umiejętność obliczania trendu bywa przydatna. Czasem trzeba również rozpoznać, według jakiej zasady (z użyciem jakiego trendu) powstały wartości w danej tabeli. Możesz do tego celu wykorzystać metodę polegającą na obliczaniu różnicy pomiędzy kolejnymi wartościami średnimi, co pokazujemy na filmie.
W tym celu:
W komórce C4 ostatnio użytej tabeli wprowadź formułę:
Linia 1. znak równości ŚREDNIA otwórz nawias okrągły $B$4 dwukropek B5 zamknij nawias okrągły minus ŚREDNIA otwórz nawias okrągły $B$4 dwukropek B4 zamknij nawias okrągły.
=ŚREDNIA($B$4:B5)-ŚREDNIA($B$4:B4)
Następnie skopiuj w dół na zakres C5:C20.
Wyjaśnienie działania formuły:
W formule zostają obliczone dwie wartości średnie, które następnie są odejmowane. Pierwsza z nich powstaje z zakresu o jedną pozycję większego niż druga.
Dzięki zastosowaniu odpowiedniego adresowania względnego i bezwzględnego po skopiowaniu formuły na całą tabelę uzyskujesz wykaz różnic kolejnych wartości średnich.
Stałe wartości różnic średnich w zakresie C14:C20 sugerują, że prognoza była obliczana z zastosowaniem prostego trendu liniowego.
W przypadku wykładniczego trendu wzrostu różnice kolejnych średnich byłyby rosnące lub malejące (w zależności od zwrotu trendu).
RwNi22kf9h5zX
Nagranie filmowe dotyczące rozpoznawania trendu za pomocą różnic wartości średnich.
Nagranie filmowe dotyczące rozpoznawania trendu za pomocą różnic wartości średnich.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciocia poprosiła cię o pomoc w sklepie. Potrzebuje dowiedzieć się, którego dnia skończą się butelki z sokiem z czarnej porzeczki. Przekazała ci dane, ile butelek sprzedała każdego dnia w ciągu ostatniego tygodnia oraz ile butelek miała na początku. Wykonaj potrzebne obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym i określ, kiedy ciocia powinna zamówić dostawę soku. Z użyciem jakiego trendu powstały te dane?
Przykładowe rozwiązanie zadania:
RVKMHyEk6BYj6
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W kolumnie A, B, E i F wprowadzono dane dotyczące sprzedaży butelek z sokiem z czarnej porzeczki. W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień, w komórce B1 Ile zostało, w komórce E5 Dzień, w komórce F5 Sprzedaż. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A15, jest dzień. W kolumnie B, w komórkach od B2 do B15, wprowadzono dane, ile zostało butelek. W kolumnie E, w komórkach od E6 do E12, wprowadzono dzień. W kolumnie F, w komórce od F 6 do F12, wprowadzono sprzedaną ilość butelek. W komórce F14 jest odpowiedź: na początku było 160 butelek. Dodatkowo zaprezentowano sposób obliczania średniej trendu. Formułę obliczania należy wpisać w komórce C3. Brzmi ona następująco: =ŚREDNIA($B$2;B4)-ŚREDNIA($B$2;B3).
Polecenie 2
Od 7 dni codziennie przed pójściem spać czytasz kilkanaście stron książki. Za każdym razem zapisujesz, ile stron udało ci się przeczytać. Oblicz, ile czasu zajmie ci jej przeczytanie. Oblicz, o ile szybciej skończyłbyś czytać tę książkę, jeżeli każdego dnia przeczytałbyś o 15% stron więcej niż dnia poprzedniego. Zaokrąglij liczbę stron do wartości całkowitych. Sprawdź, jak zmieniłby się trend.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
RcqXeGzsJi4sm
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W kolumnie A, B, D, E wprowadzono dane dotyczące ilości stron do przeczytania w danym dniu i trendów w czytaniu. W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień, w komórce B1 Ile zostało, w komórce D1 Ile zostało, jeżeli czytano o 15% więcej dziennie, w komórce E1 Trend. Dodatkowo w komórce G5 wpisano Dzień, w komórce H5 Czytając normalnie, w komórce I5 Czytając o 15% więcej każdego dnia. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A18, jest dzień. W kolumnie B, w komórkach od B2 do B18, wprowadzono ilość stron, które zostały do przeczytania. W kolumnie D, w komórkach od D2 do D17, wprowadzono dane ilości stron. W kolumnie E, w komórkach od E2 do E17, wprowadzono dane dotyczące trendu. W kolumnie G, w komórce od G6 do G12, wprowadzono dzień. W kolumnie H, w komórce od H6 do H12, jest ilość stron czytanych normalnie. W kolumnie I, w komórkach od I6 do I12, jest ilość stron czytanych o 15% więcej. W kolumnie H14 podano rozwiązanie: ilość stron wynosi 354. Dodatkowo zaprezentowano sposób obliczania średniej ilości stron do przeczytania, zwiększając ilość dziennie o 15%, z uwzględnieniem zaokrąglania do wartości całkowitej. Formułę obliczania należy wpisać w komórce C2. Brzmi ona następująco: =ŚREDNIA($B$2;B3)-ŚREDNIA($B$2;B2).
R1Y6kJSXrf1lc
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W kolumnie A, B, C, D wprowadzono dane dotyczące ilości przeczytanych stron w danym dniu i trendów w czytaniu. W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień, w komórce B1 Ile zostało, w komórce C1 Trend, w komórce D1 Ile zostało, jeżeli czytano o 15% stron więcej dziennie. Dodatkowo w komórce G5 wpisano Dzień, w komórce H5 Czytając normalnie, w komórce I5 Czytając o 15% więcej każdego dnia. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A18, jest dzień. W kolumnie B, w komórkach od B2 do B18, wprowadzono ilość stron, które zostały do przeczytania. W kolumnie C, w komórkach od C2 do C18, wprowadzono dane dotyczące trendu. Dodatkowo w kolumnie G, w komórce od G6 do G12, wprowadzono kolejny dzień. W kolumnie H, w komórce od H6 do H12, jest ilość stron czytanych normalnie. W kolumnie I, w komórkach od I6 do I12, jest ilość stron czytanych o 15% więcej. W kolumnie H14 podano rozwiązanie: ilość stron wynosi 354. Dodatkowo zaprezentowano sposób obliczania średniej trendu. Formułę obliczania należy wpisać w komórce E2. Brzmi ona następująco: = ŚREDNIA($D$2;D3)-ŚREDNIA($D$2;D2).
R1Dde6f4ObEqr
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W kolumnie A, B, C, D i E wprowadzono dane dotyczące ilości stron do przeczytania w danym dniu i trendów w czytaniu. W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień, w komórce B1 Ile zostało, w komórce C1 Trend, w komórce D1 Ile zostało, jeżeli czytano o 15% stron więcej dziennie, w komórce E1 Trend. Dodatkowo w komórce G5 wpisano Dzień, w komórce H5 Czytając normalnie, w komórce I5 Czytając o 15% więcej każdego dnia. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A18, jest dzień. W kolumnie B, w komórkach od B2 do B18, wprowadzono ilość stron, które zostały do przeczytania. W kolumnie C, w komórkach od C2 do C18, wprowadzono dane dotyczące trendu. W kolumnie D, w komórkach od D2 do D17, wprowadzono ilość stron do przeczytania, jeżeli czytano o 15% więcej dziennie. W kolumnie E, w komórkach od E2 do E17, wprowadzono wartości trendu. W kolumnie G, w komórce od G6 do G12, wprowadzono dzień. W kolumnie H, w komórce od H6 do H12, jest ilość stron czytanych normalnie. W kolumnie H14 podano rozwiązanie: ilość stron wynosi 354. Dodatkowo zaprezentowano sposób obliczania ilości przeczytanych stron, czytając o 15% więcej każdego dnia, z zaokrągleniem do liczby całkowitej. Formułę obliczania należy wpisać w komórce I7. Brzmi ona następująco: =ZAOKR.DO.CAŁK(I6*1,15).