Scena niczym kartka. O rysowaniu w programie Scratch.
Autor/autorka
Agnieszka Górecka
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Scena niczym kartka. O rysowaniu w programie Scratch.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynikający z programu nauczania dla klasy szóstej oraz podstawy programowej z informatyki dla klas 4‑6.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczniowie pracują zdalnie. Aplikacja Scratch skierowana jest do młodszych użytkowników do nauki programowania. Dzięki temu programowi uczniowie stawiają pierwsze kroki poprzez zabawę.
7. Cel ogólny zajęć
• Uczeń poznaje środowisko programu Scratch. • Uczy się formułować polecenia dotyczące sterowania duszkiem. • Buduje skrypt ruchu rysujące wybrane figury.
8. Cele szczegółowe zajęć
wymienia bloki służące do rysowania w programie Scratch,
wyjaśnia, jak powstaje rysunek
buduje skrypty rysujące wielokąty
9. Metody i formy pracy
pogadanka,
praca zdalna na platformie MS Teams,
praca z podręcznikiem „Lubię to” klasa V,
praca indywidualna,
praca w środowisu Scratch,
zadania na platformie epodręczniki.pl .
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do Internetu,
MS Office 365 - Forms. Jak oceniasz dzisiejszą lekcję?
zadania ze strony https://epodreczniki.pl/a/zadania-uzupelniajace/DsfNPshDN
konto na platformie https://scratch.mit.edu/,
11. Wymagania w zakresie technologii
Każdy uczeń powinien dysponować jednym z wymienionych sprzętów komputerowych(laptop, tablet, smartfon) z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji - sprawdzenie w zadaniach
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne
Wykonaj ćw. 2, 3, 5 z platformy https://epodreczniki.pl/a/zadania-uzupelniajace/DsfNPshDN
Obejrzenie wyświetlonego przez nauczyciela filmiku „rysowanie kwadratu”
Wykonanie zadania na stronie https: https://studio.code.org/s/course2/stage/19/puzzle/1
Aktywność 2
Temat: Refleksja - analiza wykonanych zadań.
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
Podaj skrypt, dzięki któremu powstanie trójkąt?
Czym różni się skrypt rysunku kwadratu od rysunku trójkąta?
Jak myślicie czym będzie się różnił skrypt dziewięciokąta od pozostałych poznanych figur?
Aktywność 3
Temat: Tworzymy rysunek z użyciem figur.
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Dzieci podają propozycje pracy.
Po krótkich przemyśleniach na platformie https://scratch.mit.edu/ ucznowie tworzą rysunek z użyciem poznanych figur.
Aktywność 4
Temat: Prezentacja wykonanej pracy.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie udostępniają link do pracy w konwersacji grupowej.
Wspólnie oglądamy efekty wykonanej pracy.
Następuje analiza i korekta rysunków.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Zadane pytań uczniom- forma pogadanki.
Czy jesteś zadowolony/zadowolona z efektów swojej pracy?
Co było najłatwiejsze na lekcji?
Co sprawiło najwięcej Ci problemów?
W jakim stopniu wiadomości są dla Ciebie zrozumiałe? (1‑3)
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna