Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Agnieszka Górecka

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Scena niczym kartka. O rysowaniu w programie Scratch.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynikający z programu nauczania dla klasy szóstej oraz podstawy programowej z informatyki dla klas 4‑6.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Uczniowie pracują zdalnie. Aplikacja Scratch skierowana jest do młodszych użytkowników do nauki programowania. Dzięki temu programowi uczniowie stawiają pierwsze kroki poprzez zabawę.

7. Cel ogólny zajęć

• Uczeń poznaje środowisko programu Scratch. • Uczy się formułować polecenia dotyczące sterowania duszkiem. • Buduje skrypt ruchu rysujące wybrane figury.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. wymienia bloki służące do rysowania w programie Scratch,

  2. wyjaśnia, jak powstaje rysunek

  3. buduje skrypty rysujące wielokąty

9. Metody i formy pracy

  • pogadanka,

  • praca zdalna na platformie MS Teams,

  • praca z podręcznikiem „Lubię to” klasa V,

  • praca indywidualna,

  • praca w  środowisu Scratch,

  • zadania na platformie epodręczniki.pl .

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • MS Office 365 - Forms. Jak oceniasz dzisiejszą lekcję?

  • zadania  ze strony https://epodreczniki.pl/a/zadania-uzupelniajace/DsfNPshDN

  • konto na platformie https://scratch.mit.edu/,

11. Wymagania w zakresie technologii

Każdy uczeń powinien dysponować jednym z wymienionych sprzętów komputerowych(laptop, tablet, smartfon) z dostępem do Internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji - sprawdzenie w zadaniach

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Czynności organizacyjne

      2. Wykonaj ćw. 2,  3, 5 z platformy    https://epodreczniki.pl/a/zadania-uzupelniajace/DsfNPshDN

      3. Obejrzenie wyświetlonego przez nauczyciela  filmiku „rysowanie kwadratu” 

      4. Wykonanie zadania na stronie https: https://studio.code.org/s/course2/stage/19/puzzle/1

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - analiza wykonanych zadań.

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

      1. Podaj skrypt, dzięki któremu powstanie trójkąt?

      2. Czym różni się skrypt rysunku kwadratu od rysunku trójkąta?

      3. Jak myślicie czym będzie się różnił skrypt dziewięciokąta  od pozostałych poznanych figur?

  • Aktywność 3

    • Temat: Tworzymy rysunek z użyciem figur.

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      • Dzieci podają propozycje pracy.

      • Po krótkich przemyśleniach na platformie https://scratch.mit.edu/ ucznowie tworzą rysunek z użyciem poznanych figur.

  • Aktywność 4

    • Temat: Prezentacja wykonanej pracy.

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie udostępniają link do pracy w konwersacji grupowej.

      2. Wspólnie oglądamy efekty wykonanej pracy. 

      3. Następuje analiza i korekta rysunków.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Zadane pytań  uczniom- forma pogadanki.

  1. Czy jesteś zadowolony/zadowolona z efektów swojej pracy?

  2. Co było najłatwiejsze na lekcji?

  3. Co sprawiło najwięcej Ci problemów?

  4. W jakim stopniu wiadomości są dla Ciebie zrozumiałe? (1‑3)

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna