Scenariusz dla nauczyciela
Autor: Piotr Kowalski
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Facciamo una sosta - Zróbmy postój
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące podróży samochodem.
Uczeń opisuje miejsca obsługi podróżnych, znajdujące się przy drogach.
Uczeń uzasadnia konieczność odpoczynku podczas podróży samochodem.
Uczeń posiada podstawowe informacje o włoskich autostradach.
Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach zaimek ci odnoszący się do wskazanego wcześniej miejsca.
Cele motywacyjne:
Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.
Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.
Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.
Strategie uczenia się:
Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.
Strategie kognitywne – analiza danych językowych.
Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.
Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.
Metody i techniki nauczania:
kognitywizm;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupie;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Vi piace viaggiare in macchina sull’autostrada?”
Po tym wprowadzeniu, nauczyciel zadaje uczniom pytania „Secondo voi, è importante fare soste durante i lunghi viaggi in macchina? Ogni quanto bisogna farle? Dove si può fare una sosta sull’autostrada?” W razie potrzeby nauczyciel naprowadza uczniów, opowiadając o włoskiej sieci Autogrill.
Uczniowie przystępują do burzy mózgów i starają się stworzyć mapę myśli dotyczącą postojów i odpoczynku w czasie podróży samochodem.
Uczniowie czytają dialog pomiędzy dwiema osobami podróżującymi samochodem po włoskiej Autostrada del Sole, które planują postój i odpoczynek.
Aby poćwiczyć prawidłową wymowę, na zakończenie pracy z tekstem, uczniowie wcielają się w rolę bohaterów dialogu i odczytują tekst z podziałem na role.
Faza realizacyjna:
Po omówieniu tekstu pt. All’autogrill i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący słownictwa związanego z podróżowaniem samochodem i miejscami obsługi podróżnych oraz zawierający przypomnienie stosowania zaimka ci zastępującego okolicznik miejsca.
Uczniowie tworzą, pracując indywidualnie, po dwa‑trzy zdania zawierające nowe słownictwo oraz ci locativo.
Uczniowie wykonują zadania nr 5 i 7 z sekcji Sprawdź się.
Następnie należy przejść do multimedium. Jest to gra interaktywna. W zależności od możliwości sprzętowych uczniowie przystępują do gry samodzielnie, w parach lub w możliwie małych grupach. Uczniowie starają się zebrać jak najwięcej punktów, aby przejść do kolejnego poziomu, a następnie ukończyć grę.
Faza podsumowująca:
Celem podsumowania pracy z materiałem interaktywnym nauczyciel pokazuje uczniom wybrane wcześniej zdjęcia przydrożnych miejsc obsługi podróżnych we Włoszech.
Nauczyciel organizuje w klasie grę w odgadywanie słów po literze z materiału interaktywnego. Aby stworzyć sytuację współzawodnictwa, uczniowie mogą być podzieleni na grupy, które zdobywają po jednym punkcie za odgadnięcie właściwej litery i trzy punkty za odgadnięcie słowa. Punkty można także tracić, poprzez proponowanie liter nie należących do odgadywanego słowa. Na początku gry każda grupa startuje z pulą pięciu punktów. Wygrywa grupa, która na koniec rozgrywki zdobędzie najwięcej punktów. Nagrodą może być dobra ocena z aktywności na lekcji.
Nauczyciel pokazuje uczniom wybrane znaki drogowe, uczniowie mają za zadanie opisać ich znaczenie.
Praca domowa:
Opowiadanie (około 150 słów) rozpoczynające się od zdania „Ci siamo fermati a un autogrill nei pressi di Firenze”.
W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 4, 6, 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa związanego z podróżowaniem i środkami transportu.
Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z podróżowaniem, na przykład dotyczących planowania podróży samochodem.