Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Facciamo una sosta - Zróbmy postój

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące podróży samochodem.

  • Uczeń opisuje miejsca obsługi podróżnych, znajdujące się przy drogach.

  • Uczeń uzasadnia konieczność odpoczynku podczas podróży samochodem.

  • Uczeń posiada podstawowe informacje o włoskich autostradach.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach zaimek ci odnoszący się do wskazanego wcześniej miejsca.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – analiza danych językowych.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Vi piace viaggiare in macchina sull’autostrada?”

  3. Po tym wprowadzeniu, nauczyciel zadaje uczniom pytania „Secondo voi, è importante fare soste durante i lunghi viaggi in macchina? Ogni quanto bisogna farle? Dove si può fare una sosta sull’autostrada?” W razie potrzeby nauczyciel naprowadza uczniów, opowiadając o włoskiej sieci Autogrill.

  4. Uczniowie przystępują do burzy mózgów i starają się stworzyć mapę myśli dotyczącą postojów i odpoczynku w czasie podróży samochodem.

  5. Uczniowie czytają dialog pomiędzy dwiema osobami podróżującymi samochodem po włoskiej Autostrada del Sole, które planują postój i odpoczynek.

  6. Aby poćwiczyć prawidłową wymowę, na zakończenie pracy z tekstem, uczniowie wcielają się w rolę bohaterów dialogu i odczytują tekst z podziałem na role.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu tekstu pt. All’autogrill i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący słownictwa związanego z podróżowaniem samochodem i miejscami obsługi podróżnych oraz zawierający przypomnienie stosowania zaimka ci zastępującego okolicznik miejsca.

  2. Uczniowie tworzą, pracując indywidualnie, po dwa‑trzy zdania zawierające nowe słownictwo oraz ci locativo.

  3. Uczniowie wykonują zadania nr 5 i 7 z sekcji Sprawdź się.

  4. Następnie należy przejść do multimedium. Jest to gra interaktywna. W zależności od możliwości sprzętowych uczniowie przystępują do gry samodzielnie, w parach lub w możliwie małych grupach. Uczniowie starają się zebrać jak najwięcej punktów, aby przejść do kolejnego poziomu, a następnie ukończyć grę.

Faza podsumowująca:

Celem podsumowania pracy z materiałem interaktywnym nauczyciel pokazuje uczniom wybrane wcześniej zdjęcia przydrożnych miejsc obsługi podróżnych we Włoszech.

Nauczyciel organizuje w klasie grę w odgadywanie słów po literze z materiału interaktywnego. Aby stworzyć sytuację współzawodnictwa, uczniowie mogą być podzieleni na grupy, które zdobywają po jednym punkcie za odgadnięcie właściwej litery i trzy punkty za odgadnięcie słowa. Punkty można także tracić, poprzez proponowanie liter nie należących do odgadywanego słowa. Na początku gry każda grupa startuje z pulą pięciu punktów. Wygrywa grupa, która na koniec rozgrywki zdobędzie najwięcej punktów. Nagrodą może być dobra ocena z aktywności na lekcji.

Nauczyciel pokazuje uczniom wybrane znaki drogowe, uczniowie mają za zadanie opisać ich znaczenie.

Praca domowa:

Opowiadanie (około 150 słów) rozpoczynające się od zdania „Ci siamo fermati a un autogrill nei pressi di Firenze”.

W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 4, 6, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa związanego z podróżowaniem i środkami transportu.

Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z podróżowaniem, na przykład dotyczących planowania podróży samochodem.