Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Una giovane cantante - Młoda piosenkarka

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) wyraża swoje opinie;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie słownictwo dotyczące zawodu piosenkarza/piosenkarki i nazywa podstawowe czynności oraz obowiązki typowe dla tego zawodu;

  • zna podstawowe czasowniki występujące w zdaniu z przyimkiem a oraz di i potrafi tworzyć z nimi zdania;

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach.

  2. Strategia kompensacyjna - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu.

  3. Strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur.

  4. Strategie pamięciowe – tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  1. Metoda kognitywna.

  2. Nauczanie polisensoryczne.

  3. Podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio), materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Odwołując się do doświadczeń uczniów, nauczyciel zadaje następujące pytania:

  • Vi piace ascoltare la musica?

  • Qual è il vostro genere/cantante preferito?

  • Vi piace la musica italiana?

  • Conoscete alcuni cantanti italiani?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt. „Una star italiana”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) ogólny kontekst.

  2. Nauczyciel wyjaśnia tematykę tekstu, sprawdza ogólne zrozumienie treści, a następnie prosi uczniów o wykonanie zadania do tekstu (zadanie może zostać wykonane ustnie).

  3. W kolejnym kroku nauczyciel zaprasza uczniów do wypisania z przeczytanego tekstu tych czasowników, po których wystąpiły przyimki di oraz a.

  4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom to zagadnienie gramatyczne, podając inne przykłady takich czasowników (np. korzystając z tabeli będącej częścią e‑materiału).

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 i 2 z sekcji Sprawdź się, które daje im możliwość utrwalenia poznanej struktury gramatycznej.

  6. Następnie uczniowie słuchają dwa razy pliku audio pt. „Intervista a una star”, starając się zapamiętać jak najwięcej informacji dotyczących zawodu piosenkarza. Po dwukrotnym wysłuchaniu nagrania, uczniowie, pracując w parach, tworzą listę obowiązków piosenkarza, którą następnie prezentują na forum klasy.

  7. Nauczyciel zapisuje na tablicy (korygując i uzupełniając w razie potrzeby) propozycje uczniów.

  8. W celu utrwalenia nowo poznanego słownictwa uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują ćwiczenia 4 i 5 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

W ostatniej fazie lekcji nauczyciel może zaprezentować uczniom piosenkę Elisabetty Lizzy pt. „Specchio”. Uczniowie słuchają piosenki i równocześnie czytają tekst (który nauczyciel może wyświetlić na tablicy lub rozdać uczniom w formie kopii). Następnie starają się określić jego główną myśl. Nauczyciel zachęca uczniów do wyrażenia swojej opinii na temat wysłuchanej piosenki.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczeń może zrealizować niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z zestawu ćwiczeń znajdujących się w sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego przed sprawdzianem lub w celu samodzielnego rozszerzenia słownictwa z tego zakresu. Multimedium może też być wykorzystane podczas realizacji e‑materiału pt. Professioni artisticheDvTtJ5O25Professioni artistiche.