Autor: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il tempo libero - Czas wolny

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń formułuje proste wypowiedzi dotyczące czynności, które wykonuje w czasie wolnym.

  • Uczeń podaje godzinę czynności wykonywanych w czasie wolnym.

  • Uczeń używa w swoich wypowiedziach czasownika „uscire”.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne;

  • strategie społeczne.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • materiały piśmiennicze;

  • prezentacja multimedialna zawierająca dziesięć obrazków, które uczniowie wykonują w czasie wolnym (można wykorzystać ilustracje czynności z dialogu na początku e‑materiału/multimedium);

  • projektor;

  • karteczki z wydrukowanymi nazwami 10 czynności wykonywanych w czasie wolnym (w tym co najmniej 6 pojawiających się w dialogu rozpoczynającym e‑materiał).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje temat i wyjaśnia cele lekcji.

  2. Nauczyciel pokazuje uczniom (np. w formie prezentacji multimedialnej) dziesięć obrazków lub zdjęć z czynnościami, które uczniowie zapewne wykonują w czasie wolnym (np. jazda na rowerze, pływanie, pójście do kina, spotkania z przyjaciółmi, gra w gry komputerowe itp.), pyta ich po prezentacji każdego z nich, czy umieją nazwać daną czynność. Jeśli nie, zapisuje ją w formie bezokolicznikowej, wymawia i prosi uczniów o jej powtórzenie. Pyta ich także, czy lubią wykonywać przedstawione w prezentacji czynności.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza uczniom nagranie dialogu pt. ll tempo libero i prosi ich, by spróbowali wypisać na kartkach czynności, które pojawiły się w usłyszanym tekście. Po wysłuchaniu nagrania uczniowie odczytują zapisane aktywności.

  2. Następnie uczniowie samodzielnie czytają dialog i wykonują polecenia znajdujące się poniżej.

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, w jaki sposób podaje się godzinę w języku włoskim i  prosi o wykonanie ćwiczenia interaktywnego nr 1. Zapoznaje ich także z odmianą czasownika „uscire” i przyimkami po nim występującymi.

  4. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego obejrzenia multimedium oraz samodzielnego wykonania zadań znajdujących się pod animacją.

  5. W dalszej części lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.

  6. Ćwiczenie 1 i 2 może być dodatkowo rozszerzone o pytania nauczyciela skierowane do uczniów o podanie konkretnej godziny w języku włoskim.

  7. Przed wykonaniem ćwiczeń 3 i 4 nauczyciel może poprosić uczniów o odmienienie na głos czasownika uscire.

  8. W odniesieniu do ćwiczenia 4 nauczyciel może zapytać uczniów, w jakim przypadku po czasowniku uscire stosuje się spójnik di.

  9. Ćwiczenie 8 może być wykonane pisemnie lub ustnie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie pracują w parach i zadają sobie pytania: „Cosa ti piace fare nel tempo libero?” oraz „Quando + czynność” (np. Quando vai in bicicletta?), nauczyciel zadaje kilku osobom pytanie na forum o preferencje ich rozmówców.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, by pracując w parach wypisali w ciągu 2 minut na kartkach jak największą ilość słownictwa dot. spędzania wolnego czasu.

Praca domowa:

  • W ramach utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 4, 5 i 10.

  • Uczniowie, którzy mają trudności z zapamiętaniem ćwiczonych struktur mogą dodatkowo wykonać ćw. 7 i 8.

  • Dla chętnych: ćwiczenie interaktywne nr 9 (krzyżówka).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Po obejrzeniu multimedium uczniowie mogą pracować samodzielnie lub w parach. Mogą też w oparciu o słownictwo zawarte w animacji opowiedzieć sobie nawzajem o tym, jak spędzają czas wolny.