Scenariusz dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Il tempo libero - Czas wolny
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń formułuje proste wypowiedzi dotyczące czynności, które wykonuje w czasie wolnym.
Uczeń podaje godzinę czynności wykonywanych w czasie wolnym.
Uczeń używa w swoich wypowiedziach czasownika „uscire”.
Cele motywacyjne:
Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.
Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe;
strategie kognitywne;
strategie społeczne.
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;
materiały piśmiennicze;
prezentacja multimedialna zawierająca dziesięć obrazków, które uczniowie wykonują w czasie wolnym (można wykorzystać ilustracje czynności z dialogu na początku e‑materiału/multimedium);
projektor;
karteczki z wydrukowanymi nazwami 10 czynności wykonywanych w czasie wolnym (w tym co najmniej 6 pojawiających się w dialogu rozpoczynającym e‑materiał).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje temat i wyjaśnia cele lekcji.
Nauczyciel pokazuje uczniom (np. w formie prezentacji multimedialnej) dziesięć obrazków lub zdjęć z czynnościami, które uczniowie zapewne wykonują w czasie wolnym (np. jazda na rowerze, pływanie, pójście do kina, spotkania z przyjaciółmi, gra w gry komputerowe itp.), pyta ich po prezentacji każdego z nich, czy umieją nazwać daną czynność. Jeśli nie, zapisuje ją w formie bezokolicznikowej, wymawia i prosi uczniów o jej powtórzenie. Pyta ich także, czy lubią wykonywać przedstawione w prezentacji czynności.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza uczniom nagranie dialogu pt. ll tempo libero i prosi ich, by spróbowali wypisać na kartkach czynności, które pojawiły się w usłyszanym tekście. Po wysłuchaniu nagrania uczniowie odczytują zapisane aktywności.
Następnie uczniowie samodzielnie czytają dialog i wykonują polecenia znajdujące się poniżej.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, w jaki sposób podaje się godzinę w języku włoskim i prosi o wykonanie ćwiczenia interaktywnego nr 1. Zapoznaje ich także z odmianą czasownika „uscire” i przyimkami po nim występującymi.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego obejrzenia multimedium oraz samodzielnego wykonania zadań znajdujących się pod animacją.
W dalszej części lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.
Ćwiczenie 1 i 2 może być dodatkowo rozszerzone o pytania nauczyciela skierowane do uczniów o podanie konkretnej godziny w języku włoskim.
Przed wykonaniem ćwiczeń 3 i 4 nauczyciel może poprosić uczniów o odmienienie na głos czasownika uscire.
W odniesieniu do ćwiczenia 4 nauczyciel może zapytać uczniów, w jakim przypadku po czasowniku uscire stosuje się spójnik di.
Ćwiczenie 8 może być wykonane pisemnie lub ustnie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach i zadają sobie pytania: „Cosa ti piace fare nel tempo libero?” oraz „Quando + czynność” (np. Quando vai in bicicletta?), nauczyciel zadaje kilku osobom pytanie na forum o preferencje ich rozmówców.
Nauczyciel prosi uczniów, by pracując w parach wypisali w ciągu 2 minut na kartkach jak największą ilość słownictwa dot. spędzania wolnego czasu.
Praca domowa:
W ramach utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 4, 5 i 10.
Uczniowie, którzy mają trudności z zapamiętaniem ćwiczonych struktur mogą dodatkowo wykonać ćw. 7 i 8.
Dla chętnych: ćwiczenie interaktywne nr 9 (krzyżówka).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Po obejrzeniu multimedium uczniowie mogą pracować samodzielnie lub w parach. Mogą też w oparciu o słownictwo zawarte w animacji opowiedzieć sobie nawzajem o tym, jak spędzają czas wolny.