Autorzy: Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In profumeria - W drogerii

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje podstawowe elementy wypowiedzi dotyczącej zakupów w drogerii;

  • tworzy wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące tematu;

  • uzasadnia swoje upodobania dotyczące kosmetyków dobrych na prezent.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer lub tablet z dostępem do internetu, ew. słuchawki lub głośniki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozmawia z uczniami o historii higieny.

  2. Może omówić przedstawioną we wstępie ciekawostkę dotyczącą Ludwika XIV lub wyjaśnić uczniom, że w języku włoskim wyraz drogheria oznacza sklep z przyprawami i że nie istnieje nazwa będąca dokładnym odpowiednikiem drogerii.

  3. We włoskiej perfumerii kupuje się przede wszystkim perfumy i kosmetyki, a nie podstawowe produkty higieniczne i do domu. Istnieją oczywiście takie sklepy, ale nie mają szczególnej nazwy.

  4. Nauczyciel podkreśla, iż dzięki temu e‑materiałowi będą w stanie zrobić zakupy we włoskiej perfumerii i drogerii.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by zapoznali się z tekstem z sekcji Przeczytaj i zaobserwowali, jak przebiega rozmowa w sklepie z kosmetykami. Zapisuje na tablicy i objaśnia przydatne wyrażenia, takie jak il campione, in omaggio, in offerta. Objaśnia też użycie ne partitivo

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie na zrozumienie tekstu pt. „In profumeria”, a następnie przechodzą do ilustracji interaktywnej. Zapoznają się z nazwami produktów do domu, do higieny i podstawowych kosmetyków.

  3. W ramach powtórzenia liczebników i stopniowania można poprosić uczniów o porównanie polskich i włoskich cen produktów.

  4. Następnie uczniowie wykonują 3 polecenia odnoszące się do multimedium i przechodzą do wykonywania wybranych przez nauczyciela ćwiczeń interaktywnych, które mogą też stanowić  pracę domową.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie opowiadają na forum klasy o produktach, które według nich nadają się na prezent (ćwiczenie 9) oraz sporządzają i wymieniają się w parach listami zakupów.

  2. Przy tej okazji ćwiczą ne partitivo, uczeń/uczennica patrząc na listę kolegi/koleżanki pyta, np. ile szamponów zamierza kupić. W odpowiedziach na pytania uczniowie stosują cząstkę ne.

Praca domowa:

  • Np. ćwiczenie 2, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może uzupełnić inną lekcję dotyczącą kosmetyków i produktów higienicznych.

  • Można poprosić uczniów o przygotowanie własnej gazetki promocyjnej i umieszczenie tam wybranych produktów.

  • Uczniowie mogą tam dodać inne, interesujące ich produkty, których nazwy mogą wyszukać w słownikach i na stronach internetowych.

  • Lekcję można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie.