Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Joanna Jarczyńska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Cenone di Capodanno - Kolacja noworoczna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie i tworzy proste pytania oraz wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące organizacji przyjęć, ze szczególnym uwzględnieniem Nowego Roku. Uczeń reaguje językowo na życzenia oraz komplementy;
zna podstawowe włoskie tradycje noworoczne, odpowiadające im słownictwo i struktury gramatyczne wyrażające niesprecyzowaną bliżej ilość;
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;
rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;
dokonuje samooceny umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (przygotowywanie imprezy, świątecznego obiadu lub kolacji oraz zwyczajów i konwenansów społecznych);
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
eklektyzm;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;
nauczanie zdalne i hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/materiały piśmiennicze/głośniki.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
W fazie wprowadzającej nauczyciel pyta uczniów, jakie znają zwyczaje noworoczne (polskie, włoskie lub z innych krajów), po czym prosi o odsłuchanie/przeczytanie tekstu źródłowego i wymienienie włoskich zwyczajów noworocznych, które pojawiły się w dialogu.
Faza realizacyjna:
Następnie uczniowie przechodzą do ponownego odsłuchania dialogu i wykonania polecenia 1 ukierunkowanego na rozumienie tekstu oraz poleceń 2‑4 koncentrujących się na aspektach interkulturowych. Treści interkulturowe oraz leksykalne są rozwijane w multimedium. Po zapoznaniu się z katalogiem interaktywnym uczniowie będą gotowi do wykonania poleceń 1‑3 oraz ćwiczeń 1 i 3 z sekcji Sprawdź się. Do zagadnień gramatycznych zawartych w sekcji Przeczytaj/posłuchaj (aggettivi i pronomi indefiniti) i do ćwiczeń 4‑6 z sekcji Sprawdź się nauczyciel przechodzi po wykonaniu ćwiczeń utrwalających wiadomości leksykalno‑kulturowe. Po przedstawieniu i sprawdzeniu zrozumienia materiału gramatycznego, nauczyciel przechodzi do treści pragmatycznych zawartych w drugiej części tekstu w sekcji Przeczytaj/posłuchaj oraz ćwiczeń 8‑9.
Faza podsumowująca:
Faza podsumowująca przewiduje ćwiczenia 7 (gramatyka) oraz 10 (pragmatyka).
Praca domowa:
Jako pracę domową nauczyciel może zadać ćwiczenie 2 z sekcji Sprawdź się. W przypadku braku czasu na zajęciach, również ćwiczenia podsumowujące 7 i 10 mogą być wykonane w ramach pracy domowej.
Dodatkowo nauczyciel może poprosić o wypisanie i przetłumaczenie na język polski wszystkich zdań z katalogu interaktywnego zawierających aggettivi i pronomi indefiniti.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium podczas wszelkich innych zajęć poświęconych gastronomii lub włoskim zwyczajom.