Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In gelateria - W lodziarni

Grupa docelowa:

II etap pedukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna włoskie nazwy wybranych smaków lodów i włoskich deserów;

  • odmienia czasownik prendere;

  • czyta ze zrozumieniem menu w lodziarni;

  • potrafi złożyć zamówienie w lodziarni;

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści;

  • formułuje poprawnie pytania dotyczące np. preferencji czy wyboru produktów w lodziarni;

  • wykorzystuje poznane podczas lekcji struktury gramatyczne i leksykalne we właściwym kontekście (lodziarnia).

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie - odgrywanie scenek, symulacja dialogów);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur).

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie polisensoryczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach lub w małych grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio);

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie, w ramach zadanej wcześniej pracy domowej, pracują samodzielnie (szukając informacji w internecie) przygotowując listę typowych włoskich produktów/deserów sprzedawanych w lodziarniach.

  2. Lekcja rozpoczyna się przedstawieniem tematu i podstawowych celów edukacyjnych. Następnie nauczyciel prosi uczniów o prezentację deserów, jakie udało im się znaleźć. Uczniowie mogą np. przedstawić zdjęcia wybranych deserów oraz krótko je scharakteryzować lub zapytać kolegów, czy znają ich włoskie nazwy i składniki wykorzystywane do ich przygotowania.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst In gelateria, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) nakreśloną sytuację i ogólny kontekst.

  2. Nauczyciel wyjaśnia sytuację komunikacyjną zaistniałą w tekście, a następnie sprawdza zrozumienie treści, prosząc uczniów o wykonanie zadania do tekstu.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na włoskie nazwy lodów i występujący w nich przyimek ściągnięty a. Korzystając z tabelki w tekście wyjaśniającym zagadnienia gramatyczne, nauczyciel prezentuje uczniom wszystkie formy tego przyimka. Aby przećwiczyć to zagadnienie, nauczyciel może poprosić uczniów o wykonanie ćwiczenia nr 4 z sekcji Sprawdź się. Jest to również dobra okazja do powtórzenia włoskich nazw owoców i innych produktów wykorzystywanych do robienia lodów.

  4. Nauczyciel prezentuje (np. wykorzystując tabelę w tekście wyjaśniającym zagadnienia gramatyczne) najważniejsze zwroty i wyrażenia potrzebne do złożenia zamówienia w lodziarni. Zwraca w tym kontekście uwagę uczniów na czasownik prendere, prezentując, jeśli uzna to za konieczne, jego odmianę (uczniowie mogą też zrobić ćwiczenie nr 2 z sekcji Sprawdź się, które pomoże im utrwalić odmianę tego czasownika).

  5. Następnie uczniowie oglądają film „In gelateria”. Podczas pierwszego oglądania filmu uczniowie starają się, bazując na wcześniej poznanym słownictwie, zrozumieć najważniejsze informacje. Powinni skupić się na tym, co zamawiają w lodziarni bohaterowie filmu. W celu weryfikacji stopnia zrozumienia zawartych w filmie treści, nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania nr 2 do filmu.

  6. Uczniowie oglądają film po raz drugi, starając się tym razem zapamiętać więcej szczegółów i zrealizować zadanie nr 3, z którym powinni zapoznać się przed ponownym obejrzeniem filmu. Uczniowie mogą też wynotować typowe zwroty, jakich użyły postaci w filmie składając zamówienia.

  7. Po dwukrotnym obejrzeniu filmu i ewaluacji ćwiczeń, następuje praca w parach: każda para realizuje ćwiczenie 1 i 3 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  • Aby upewnić się, że uczniowie opanowali powyższy materiał leksykalny, nauczyciel może poprosić uczniów o odegranie scenek sytuacyjnych w lodziarni: uczniowie mogą na zmianę wcielać się w role zamawiających i przyjmujących zamówienie. Jako materiał bazowy może w tej części lekcji posłużyć cennik i menu lodziarni, które zostały pokazane w filmie.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń/uczennica może wykonać niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, jako powtórzenie materiału wprowadzonego wcześniej na zajęciach lub jako uzupełnienie przekazanych wcześniej treści.

  • Multimedium może również posłużyć nauczycielowi do aktywizacji wiedzy uczniów. W tym celu, na kolejnej lekcji, uczniowie mogą obejrzeć ponownie wybrane sceny z filmu, podkładając w miejsce oryginalnej ścieżki dźwiękowej swoje dialogi.