Autorka: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Utilizzare i servizi: lavanderia, barbiere - Korzystanie z usług: pralnia, fryzjer męski

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń formułuje zdania z użyciem czasu futuro semplice, by opowiedzieć o planach dotyczących korzystania z usług przez siebie oraz przez inne osoby.

  • Uczeń tworzy opowiadanie dotyczące korzystania z usług na podstawie materiałów wizualnych.

  • Uczeń przedstawia dialogi, które mogą mieć miejsce podczas umawiania się na wizytę u usługodawcy.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi przeprowadzić rozmowę z usługodawcą, zapytać go o niezbędne, praktyczne informacje.

  • Uczeń potrafi porozumieć się w sytuacjach, które rzeczywiście mogą przytrafić mu się podczas wizyty we Włoszech – np. u fryzjera lub w pralni samoobsługowej czy chemicznej.

  • Uczeń nabywa wiedzę praktyczną na temat zasad korzystania z niektórych usług.

  • Uczeń układa zdania z czasie futuro semplice, by móc opowiedzieć o planach własnych oraz innych osób.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;

  • strategie zadaniowe;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe);

  • nauczanie wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • podejście holistyczne;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, z jakich usług korzystają najczęściej – czy są to np. zabiegi kosmetyczne, fryzjer, usługi mechanika? Nauczyciel proponuje zrobienie burzy mózgów w klasie – uczniowie mają za zadanie zastanowić się nad tym, jakie są niezbędne informacje, które musimy uzyskać przed skorzystaniem z jakiejkolwiek usługi.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie e‑materiału i o zapoznanie się ze wstępem oraz poleceniem przed tekstem „Alla lavanderia”. Uczniowie mają za zadanie odczytać dialogi, najpierw samodzielnie, a następnie na głos – nauczyciel wskazuje do tego wybranych uczniów. Po wyjaśnieniu nowych słów i niezrozumiałych dla uczniów konstrukcji, nauczyciel prosi o wykonanie zadań do tekstu.

  2. Jako że czas futuro semplice jest w tym e‑materiale powtarzany, nauczyciel pyta uczniów o to, kiedy się go używa i prosi poszczególne osoby o odmienienie losowo wybranych przez siebie czasowników w tym właśnie czasie.

  3. W celu weryfikacji oraz przypomnienia informacji na temat czasu futuro semplice, nauczyciel omawia z uczniami wyjaśnienie gramatyczne znajdujące się pod ćwiczeniami do wcześniej przeczytanego tekstu.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie animacji, której akcja rozgrywa się w zakładzie fryzjerskim oraz o wykonanie ćwiczeń.

  5. Nauczyciel dzieli uczniów na pary i prosi ich o odegranie między sobą scenek – w pralni samoobsługowej lub chemicznej oraz u fryzjera damskiego lub męskiego.

  6. W zależności od możliwości czasowych, uczniowie wykonują w czasie lekcji zadanie 8 z sekcji Sprawdź się tak, by nauczyciel zdążył sprawdzić odpowiedzi ochotników.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o skonstruowanie dwóch zdań w czasie przyszłym  związanych z tematem lekcji i o odczytanie ich na głos.

Praca domowa:

Pozostałe zadania z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą wyszukać w internecie autentycznych filmów nagranych we włoskich lokalach oferujących usługi fryzjerskie, zwrócić uwagę na zwroty, które się w nich pojawiają i porównać je z tymi, które zawarte są w animacji.