Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Ognuno diverso ma tutti uguali - Każdy inny, ale wszyscy równi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie i tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące dyskryminacji i mowy nienawiści;
poznaje słownictwo używane do rozmowy o formach dyskryminacji oraz sposobach przeciwdziałania temu zjawisku;
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;
rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;
dokonuje samooceny umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (techniki wspierające instytucjonalne formy nauki języków obcych, zainteresowania i sposób spędzania czasu wolnego przez nastolatków);
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
eklektyzm;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;
nauczanie zdalne i hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;
materiały piśmiennicze;
głośniki;
plakaty i zdjęcia z kampanii społecznych do wykorzystania w fazie wprowadzającej.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, bazując na tekście wprowadzającym, inicjuje rozmowę z uczniami na temat różnych przejawów dyskryminacji i wykluczania w życiu publicznym oraz w sieci. Pyta, czy spotkali się z takim zjawiskiem i czy wiedzą, jak mu przeciwdziałać. Nauczyciel wspomina o kampanii Rady Europy Każdy inny. Wszyscy równi. Może pokazać również uczniom inne plakaty polskich i włoskich kampanii społecznych przeciw dyskryminacji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem piosenki. Piosenkę można również odtworzyć na kanale YouTube artysty (link w materiałach pomocniczych). Następnie, korzystając z pytań na zrozumienie tekstu, rozmawia z uczniami o przyczynach postaw dyskryminujących (Polecenie 1).
Nauczyciel krótko wprowadza czasownik smetterla i tłumaczy, że jest on nacechowany uczuciowo i pozwala nie tylko przekazywać informacje, ale i wyrażać emocje, również w sytuacji, gdy słyszy się dyskryminujące słowa, np. Smettila di usare le parole di odio! Tej fazie lekcji odpowiadają ćwiczenia 3 i 4.
Uczniowie oglądają prezentację multimedialną, która przedstawia różne sposoby przeciwdziałania postawom wykluczającym i wykonują 4 polecenia do medium. Po omówieniu zrobionych poleceń, uczniowie mogą wykonać ćwiczenie 1 i 2 z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Opierając się na ćwiczeniach 7 i 8, uczniowie w parach interpretują slogan „Accendi la mente. Spegni i pregiudizi” i zastanawiają się nad sposobami przeciwdziałania mowie nienawiści.
Praca domowa:
Ćwiczenia 5 i 6 z sekcji Sprawdź się. Ćwiczenie 7 w formie pisemnej.
Materiały pomocnicze:
Piosenka Tutti diversi ma tutti uguali:
https://www.youtube.com/watch?v=XOZ170u3IicStrona kampanii No Hate Italia, z której można pobrać materiały i plakaty w języku włoskim.
http://www.nohatespeech.it/menu-azioni/no-hate-italia/
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Lekcję można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie. Inspirując się prezentacją, uczniowie mogą przygotować swoje propozycje działań edukacyjnych lub plakat przeciwko dyskryminacji i mowie nienawiści. Można też uczniów poprosić o przygotowanie kliku slajdów, na których przedstawią inne dni solidarności z osobami wykluczanymi oraz ich cel.