Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Tanto lavoro in casa… - Tyle pracy w domu…

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie i korzysta ze słownictwa dotyczącego podstawowych prac wykonywanych w domu takich jak: sprzątanie, pranie, zmywanie;

  • poprawnie odmienia i stosuje w swoich wypowiedziach nieregularny czasownik fare;

  • tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące prac wykonywanych w domu;

  • opowiada o czynnościach wykonywanych w określonych porach dnia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, ćwiczenie używania i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/rzutnik lub tablica multimedialna/głośniki lub słuchawki/materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Następnie pokazuje uczniom zdjęcia typowych prac wykonywanych w domu takich jak: sprzątanie, mycie podłóg, odkurzanie, pranie, prasowanie, wynoszenie śmieci.

  3. Uczniowie starają się nazwać te czynności po włosku – część powinna być im już znana – a następnie określają, czy wykonują którekolwiek z nich w domu, na przykład pomagając rodzicom.

  4. Następnie mówią, które z nich lubią robić najbardziej, a które najmniej.

  5. W kolejnej części materiału „Przeczytaj/posłuchaj”: uczniowie czytają dialog dwóch włoskich licealistów i wykonują do niego zadanie.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu dialogu i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy przejść do informacji zawartych w następnej części materiału, w której zawarto przypomnienie odmiany czasownika fare, wskazówki, jak mówić o czynnościach wykonywanych o danej porze dnia oraz listę słownictwa związanego z pracami wykonywanymi w domu.

  2. Multimedium to gra typu pokój zagadek, której nadrzędnym celem jest utrwalenie słownictwa związanego z pracami domowymi i umieszczenie go w kontekście multimedialnym. Uczniowie starają się zebrać jak najwięcej punktów, aby przejść do kolejnego poziomu, a następnie ukończyć grę. Medium może zostać wykorzystane w ramach współpracy uczniów: uczniowie dzielą się na pary lub 3‑4 osobowe grupy; celem jest ukończenie gry (dwóch poziomów) jak najszybciej, przy jak największej liczbie punktów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie tworzą krótkie wypowiedzi ustne na temat: „Come posso aiutare i miei genitori con i lavori domestici?”, a następnie przedstawiają je na forum klasy. Wypowiedzi mogą być wzbogacone o warstwę wizualną, na przykład ilustracje przedstawiające omawiane czynności.

  2. Uczniowie dzielą się w pary lub małe grupy i mają za zadanie napisać zdanie, w którym znajdzie się jak najwięcej form czasownika fare i które będzie gramatycznie poprawne.

  3. Celem podsumowania słownictwa dotyczącego prac wykonywanych w domu, można również zorganizować w klasie kalambury: jeden uczeń losuje i pokazuje daną czynność, reszta klasy odgaduje. Tutaj także jest możliwe podzielenie uczniów na grupy i stworzenie współpracy.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą zrealizować ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 3, 6, 7, 8.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki lub slajdy z ilustracjami przedstawiającymi następujące czynności:

  1. gotowanie

  2. sprzątanie ze stołu

  3. zmywanie

  4. odkurzanie

  5. podlewanie kwiatków

  6. wyprowadzanie psa na spacer

  7. zmywanie podłogi

  8. mycie okien

  9. wynoszenie śmieci

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej z domem.

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z domem, czasem wolnym lub pracą – w celu poszerzenia słownictwa.