Autorzy: Joanna Ciesielka, Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Una casa su misura - Dom na miarę

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z częściami domu i pomieszczeniami, które się w nim znajdują;

  • zna formy trybu rozkazującego;

  • rozumie proste ogłoszenia o sprzedaży mieszkań;

  • posługuje się w swoich wypowiedziach słownictwem związanym z częściami domu i pomieszczeniami, które się w nim znajdują;

  • wyraża preferencje dotyczące domu/mieszkania, w którym chciałby mieszkać.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzania materiału językowego;

  • strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej;

  • strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • lekcja odwrócona;

  • gamifikacja.

Formy pracy:

  • praca na forum;

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna, materiały piśmiennicze, kartki formatu A5 z wyrażeniem La casa pośrodku i odchodzącymi od niego promieniami, zdjęcia budynków mieszkalnych i plany mieszkań z włoskich stron internetowych do wyświetlenia na tablicy, przydatne mogą być także ogłoszenia o sprzedaży nowych domów/mieszkań (dostępne na włoskich stronach internetowych).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Jako że zajęcia mają mieć formę lekcji odwróconej, na poprzednim spotkaniu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem rozpoczynającym materiał, wykonanie do niego ćwiczenia oraz o przeczytanie zamieszczonych pod nim informacji i zrobienie notatki z najważniejszych zagadnień gramatycznych.

  2. Na początku zajęć nauczyciel wyświetla zdjęcia kilku budynków mieszkalnych, np.: wieżowca, kamienicy, szeregowca, a także kilkupiętrowego nowego bloku, pyta uczniów o ich nazwy, a także o to, w którym z pokazanych budynków chcieliby mieszkać. Po tej rozgrzewce uczniowie pracują w parach, uzupełniając zapamiętanym słownictwem schematy ze słowem La casa pośrodku. Następnie następuje podsumowanie na forum - wybrani uczniowie przedstawiają przykłady zdań z wpisanym do schematu słownictwem.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie poznanych informacji dotyczących trybu rozkazującego. Jeśli to konieczne, wyjaśnia problematyczne kwestie.

  2. Uczniowie indywidualnie grają w gry przedstawione w multimedium. Można zorganizować konkurs na najszybsze ukończenie gry (z nagrodą w postaci zwolnienia z pracy domowej). Jeśli lekcja odbywa się w formie stacjonarnej, nauczyciel przechadza się po sali, obserwując pracę uczniów i pomagając rozwiązać ewentualne problemy lub wątpliwości.

  3. Po wykonaniu zadań umieszczonych pod grami, w zależności od warunków czasowych, uczniowie przechodzą do ćwiczeń 1, 4, 5 z sekcji Sprawdź się, Mogą zostać one wykonane indywidualnie lub w parach. Nauczyciel jest cały czas do dyspozycji uczniów, odpowiada na ich pytania, motywuje do pracy. Następnie uczniowie pracują w dwuosobowych grupach i korzystając z grafik zamieszczonych w ćw. 8. opisują sobie wzajemnie mieszkanie, które najbardziej im się podoba. Nauczyciel monitoruje ich pracę.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wyświetla uczniom dwa lub trzy plany domów i prosi wybranych lub chętnych uczniów o ich ustne opisanie na forum klasy.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową wszyscy uczniowie wykonują ćw. 2, 6 i 7 z sekcji Sprawdź się.

  • Dla chętnych: zadanie 3 z sekcji Sprawdź się oraz, w formie pisemnej, ćw.8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą zagrać w gry po kilku lekcjach, w ramach powtórzenia do sprawdzianu.