Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch, Justyna Groblińska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Cambio lo smartphone! - Wymieniam smartfona!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat urządzeń elektronicznych i nowych technologii stosowanych w życiu codziennym;
powtarza rzeczowniki nieregularne, w tym zakończone na spółgłoskę, i ćwiczy tworzenie od nich liczby mnogiej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;
rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;
dokonuje samooceny umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe;
strategie kognitywne.
Metody i techniki nauczania:
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, telefon, tablet, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.
Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że słownictwo z zakresu nowych technologii i urządzeń elektronicznych tak w języku włoskim, jak i polskim, świadczy o silnym wpływie języka angielskiego.
Podaje jako ciekawostkę informację o neologizmach w języku włoskim z tego zakresu – mówi, jak często utworzone są czasowniki I koniugacji na bazie angielskich słów i wspomina, że dzięki e‑materiałowi poznają wiele innych tego typu przykładów, głównie rzeczowników nieregularnych.
W klasie przeprowadzana jest burza mózgów, podczas której uczniowie muszą wskazać jak najwięcej słów pochodzenia angielskiego, które stosowane są w terminologii języka informatyki i elektroniki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst przedstawiający powody wymiany urządzeń elektronicznych na nowe modele.
Uczniowie weryfikują jego zrozumienie poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia, w którym muszą wskazać, czy wymienione informacje są prawdziwe, czy fałszywe.
W kolejnej części lekcji nauczyciel wyjaśnia za pomocą tekstu gramatycznego, jakie są typy rzeczowników nieregularnych w języku włoskim, kładąc szczególny nacisk na rzeczowniki będące zapożyczeniami, zakończone na spółgłoskę, które bardzo często stosowane są w kontekście mówienia o nowych technologiach.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do zagrania w minigry w karcie zadań interaktywnych. Za ich pośrednictwem uczniowie poznają i utrwalają słownictwo, które następnie będzie wykorzystywane w poleceniach do multimedium oraz w kolejnych zadaniach z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie na forum klasy informacji na temat roli urządzeń elektronicznych w ich życiu. Uczniowie wymieniają się opiniami na temat tego, jak często z nich korzystają i w jakim celu. Wskazują, które urządzenia przydają się im do nauki, kontaktu z przyjaciółmi i rozrywki.
Praca domowa:
Np. ćw. 1–4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji wprowadzającej lub utrwalającej słownictwo z zakresu rzeczowników nieregularnych.
Tekst rozpoczynający lekcję może stać się inspiracją do dyskusji na temat tego, jakie są ekonomiczne i ekologiczne konsekwencje dążenia do częstej wymiany urządzeń elektronicznych ze względu na modę, która skłoni uczniów do refleksji nad bardziej świadomymi wyborami konsumenckimi.