Autorzy: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Nuova casa - nuovi mobili. Nowy dom - nowe meble

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie słownictwo dotyczące wyposażenia mieszkania.

  • Uczeń zna i stosuje w swoich wypowiedziach zaimki dopełnienia bliższego.

  • Uczeń potrafi tworzyć wypowiedzi z użyciem dopełnienia bliższego i zaimków dopełnienia bliższego, rozumiejąc stylistyczny wydźwięk konstrukcji dislocazione a sinistra.

  • Uczeń odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne, dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści (wyposażenie mieszkania).

Cele motywacyjne:

  • Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce.

  • Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach.

  • Strategie kompensacyjne - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu.

  • Strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur.

  • Strategie pamięciowe - tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna

  • nauczanie polisensoryczne

  • podejście komunikacyjne

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • na forum klasy

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do Internetu,

  • rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio),

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Lekcja rozpoczyna się przedstawieniem tematu i podstawowych celów, realizowanych podczas zajęć. Nauczyciel wprowadza temat lekcji, pytając uczniów o ich doświadczenia związane z przeprowadzkami, z zakupem nowych mebli i sprzętów domowych. Prosi, aby opisali meble, jakie znajdują się np. w ich pokojach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie realizują pierwsze zadanie do tekstu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj.

  2. Następnie uczniowie czytają tekst pt.: “Come arredare una casa nuova”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) nakreśloną sytuację.

  3. Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia treści, prosząc uczniów o realizację drugiego zadania do tekstu.

  4. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występujące w tekście zaimki dopełnienia bliższego i tłumaczy konstrukcję z ich użyciem.

  5. W celu utrwalenia tego zagadnienia, uczniowie mogą wykonać (pracując indywidualnie lub w parach) ćwiczenia nr 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  6. Uczniowie przechodzą do pracy z medium - oglądają spacer wirtualny, pracując indywidualnie lub w parach. Nauczyciel prosi uczniów, aby podczas oglądania wypisali nazwy mebli i innych elementów wyposażenia mieszkania, jakie wystąpiły w medium.

  7. Nauczyciel dokonuje ewaluacji pracy z medium, prosząc uczniów o zapisanie na tablicy nazw mebli i innych elementów wyposażenia mieszkania, jakie udało im się zanotować.

  8. Nauczyciel ponownie prezentuje medium, tym razem na forum klasy i bez audio. Pokazując poszczególne przestrzenie, prosi wybranych uczniów o ich opis z wykorzystaniem nowego słownictwa.

Faza podsumowująca:

  • W końcowej fazie lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby opisali koledze/koleżance z ławki swój pokój, nazywając po włosku znajdujące się w nim meble i inne elementy wyposażenia.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może zrealizować niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się lub też ćwiczenia do multimedium.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego przed sprawdzianem lub ćwiczenia kompetencji rozumienia tekstu słuchanego.

  • Multimedium może być też wykorzystane podczas innej lekcji z zakresu tematycznego: dom, opis mieszkania.