Autorki: Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch 

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Mi piace la tua stanza! – Podoba mi się twój pokój!

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) wyraża swoje opinie;
6) wyraża uczucia i emocje;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne opisujące pomieszczenia.

  • Uczeń poznaje podstawowe przyimki miejsca (proste i złożone) i wykorzystuje je do opisu pomieszczeń.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne, lokalizuje meble i przedmioty w przestrzeni.

  • Uczeń stosuje czasownik piacere, by mówić o swoich upodobaniach.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo.

  • Uczeń rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie zapamiętywania: przez skojarzenia, stosowanie obrazów.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • gamifikacja.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze;

  • podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, jaki jest włoski odpowiednik reakcji „lubię to” w mediach społecznościowych. Pyta, czy często jej używają, kiedy zapoznają się z treściami w sieci.

  2. Mówi im, że po zapoznaniu się z lekcją i wykonaniu ćwiczeń będą w stanie opowiedzieć, co lubią i czego nie lubią, a także opisać swoje pokoje i domy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wysłuchali nagrania, w którym lektor przedstawia tekst pt. La camera di Anna. Po pierwszym odsłuchu uczniowie są poproszeni o streszczenie po polsku usłyszanych informacji na forum. Prosi ich następnie o odczytanie go na głos. Uczniowie powinni zwrócić szczególną uwagę na występujące w nim podwójne spółgłoski (polecenie numer 2 do tekstu). Prosi o wskazanie, o którym spośród trzech pokojów przedstawionych na ilustracjach jest mowa w tekście (polecenie numer 2 do tekstu).

  2. Mówi im, że po zapoznaniu się z lekcją i wykonaniu ćwiczeń będą w stanie opowiedzieć, co lubią i czego nie lubią w wystroju wnętrza, a także że będą w stanie opisać swoje pokoje i domy.

  3. Nauczyciel daje uczniom czas na analizę katalogu interaktywnego (medium bazowe). Mówi, że dzięki niemu utrwalą użycie przyimków miejsca. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i następnie wykonują trzy polecenia do multimedium. Nauczyciel może także wyświetlić medium bazowe na tablicy interaktywnej i na bieżąco omawiać je z uczniami.

  4. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia i w razie konieczności wracają do wyjaśnień zagadnień gramatycznych lub słownictwa z poprzednich jednostek realizowanych w ramach tej samej tematyki.

  5. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczniowie powinni wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat ich upodobań w zakresie urządzenia ich pokojów.

  • Nauczyciel prosi uczniów o dokonanie prostego opisu swoich pokojów lub domów z uwzględnieniem usytuowania mebli i przedmiotów w przestrzeni.

Praca domowa:

  • Wybrane ćwiczenia interaktywne do wykonania w ramach pracy domowej, np.: 4, 5, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji do wprowadzenia lub powtórzenia zagadnień gramatycznych związanych z zastosowaniem przyimków miejsc i czasownika piacere, a także do utrwalenia słownictwa z jednostek lekcyjnych skupiających się na słownictwie związanym z typami domów, pomieszczeń i umeblowania.

  • Uczniowie mogą pokazać na lekcjach wybrane fotografie różnorodnie urządzonych wnętrz. Reszta grupy wskazuje, które elementy podobają jej się, a które nie. Po zakończeniu dyskusji, każdy z uczniów może dokonać prostego opisu wnętrza, złożonego z wybranych wcześniej elementów, które podobałoby mu się najbardziej.