Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: I ricordi del nonno - Wspomnienia dziadka
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyswaja nowe formy gramatyczne, służące do budowy czasu przeszłego złożonego;
konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące wydarzeń z przeszłości;
nazywa wykonywane przez siebie czynności, posługując się czasem passato prossimo;
łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;
zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na temat wydarzeń z przeszłości;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki;
tablica multimedialna lub rzutnik;
materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia czasu i jego definicji. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie czynności wykonywali rano przed przyjściem do szkoły. Zwraca uwagę, że czynności te są wydarzeniami, które należą już do przeszłości, czyli czasu przeszłego.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wysłuchali dialogu i zwrócili uwagę na nowe struktury gramatyczne, które pojawiły się w tekście. Wyjaśnia im, że są to formy czasu przeszłego złożonego.
Do tekstu pt. Alla fermata dell'autobus dodane są trzy zadania, pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału.
Faza realizacyjna:
Na prośbę nauczyciela uczniowie znajdują w tekście rozpoczynającym materiał nowe struktury gramatyczne, czyli czasowniki użyte w czasie passato prossimo, których ausiliare jest avere.
Przy pomocy informacji umieszczonych pod dialogiem, nauczyciel wyjaśnia cały materiał gramatyczny przewidziany na pierwszą lekcję wprowadzającą do zagadnienie czasu passato prossimo.
Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów z prośbą, aby przeszli do pracy z multimedium bazowym, którym jest prezentacja multimedialna w postaci albumu ze zdjęciami. Razem z uczniami ogląda poszczególne „fotografie”. Prosi poszczególnych uczniów, aby przeczytali zdania zamieszczone pod obrazkami i spróbowali je przetłumaczyć. Z pomocą nauczyciela oraz słowniczka zamieszczonego na końcu lekcji uczniowie tłumaczą kolejne zdania zapisane w czasie passato prossimo.
Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 – 2 do multimedium.
Zadanie 3 uczniowie mogą wykonać w parach.
Po zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w dialogu oraz multimedium, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Grupa pierwsza ma za zadanie wypisać wszystkie użyte w materiale w czasie przeszłym czasowniki kończące się na -are i utworzenie do nich participio passato. Podobnie z grupą drugą i trzecią.
W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali indywidualnie lub w parach na głos wykonać zadanie 7.
Praca domowa:
Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać, a w szczególności zadanie 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W czasie lekcji lub po niej prezentacja interaktywna może służyć jako baza do przygotowania przez uczniów indywidualnie lub w parach/grupach własnych historii na temat rodziców lub dziadków.