Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: I ricordi del nonno - Wspomnienia dziadka

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja nowe formy gramatyczne, służące do budowy czasu przeszłego złożonego;

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące wydarzeń z przeszłości;

  • nazywa wykonywane przez siebie czynności, posługując się czasem passato prossimo;

  • łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;

  • zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na temat wydarzeń z przeszłości;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki;

  • tablica multimedialna lub rzutnik;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia czasu i jego definicji. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie czynności wykonywali rano przed przyjściem do szkoły. Zwraca uwagę, że czynności te są wydarzeniami, które należą już do przeszłości, czyli czasu przeszłego.

  2. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wysłuchali dialogu i zwrócili uwagę na nowe struktury gramatyczne, które pojawiły się w tekście. Wyjaśnia im, że są to formy czasu przeszłego złożonego.

  3. Do tekstu pt. Alla fermata dell'autobus dodane są trzy zadania, pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału.

Faza realizacyjna:

  1. Na prośbę nauczyciela uczniowie znajdują w tekście rozpoczynającym materiał nowe struktury gramatyczne, czyli czasowniki użyte w czasie passato prossimo, których ausiliare jest avere.

  2. Przy pomocy informacji umieszczonych pod dialogiem, nauczyciel wyjaśnia cały materiał gramatyczny przewidziany na pierwszą lekcję wprowadzającą do zagadnienie czasu passato prossimo.

  3. Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów z prośbą, aby przeszli do pracy z multimedium bazowym, którym jest prezentacja multimedialna w postaci albumu ze zdjęciami. Razem z uczniami ogląda poszczególne „fotografie”. Prosi poszczególnych uczniów, aby przeczytali zdania zamieszczone pod obrazkami i spróbowali je przetłumaczyć. Z pomocą nauczyciela oraz słowniczka zamieszczonego na końcu lekcji uczniowie tłumaczą kolejne zdania zapisane w czasie passato prossimo.

  4. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 – 2 do multimedium.

  5. Zadanie 3 uczniowie mogą wykonać w parach.

  6. Po zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w dialogu oraz multimedium, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Grupa pierwsza ma za zadanie wypisać wszystkie użyte w materiale w czasie przeszłym czasowniki kończące się na -are i utworzenie do nich participio passato. Podobnie z grupą drugą i trzecią.

  2. W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali indywidualnie lub w parach na głos wykonać zadanie 7.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać, a w szczególności zadanie 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • W czasie lekcji lub po niej prezentacja interaktywna może służyć jako baza do przygotowania przez uczniów indywidualnie lub w parach/grupach własnych historii na temat rodziców lub dziadków.