Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La salute innanzitutto! La piramide alimentare della dieta mediterranea - Zdrowie przede wszystkim! Piramida żywieniowa diety śródziemnomorskiej

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, VII klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje formy przymiotnika i przysłówka molto, troppo, poco,

  • zna nazwy artykułów spożywczych diety śródziemnomorskiej i stosuje je w codziennej komunikacji,

  • potrafi opowiadać o zasadach zdrowego odżywiania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się,

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo,

  • poznaje zasady zdrowego odżywiania,

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, grupowanie pojęć, użycie słownictwa w kontekście.

  2. Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  3. Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  4. Strategie społeczne - współpraca w parach, grupach.

  5. Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenie tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • podejście humanistyczne

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

(niektóre ćwiczenia mogą być wykonywane w parach lub grupach)

Środki dydaktyczne:

Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Uczniowie w parach lub grupach przygotowują listę zasad zdrowego odżywiania i przedstawiają ją na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają dialog Tutto bene? i wykonują ćwiczenie polegające na dopasowaniu artykułów spożywczych do rozmówców.

  2. Uczniowie ponownie czytają dialog i zaznaczają w nim różnymi kolorami zdrowe i niezdrowe nawyki żywieniowe. Odpowiedzi są weryfikowane na forum klasy.

  3. Uczniowie przedstawiają swoje spostrzeżenia dotyczące funkcjonowania przymiotników i przysłówków nieokreślonych: molto, troppo, poco, starając się sformułować reguły ich użycia. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia to zagadnienie. Dla przećwiczenia materiału można wykorzystać zadania nr 1 i 3 z ćwiczeń interaktywnych.

  4. Uczniowie obserwują piramidę żywieniową z multimedium i nazywają znane im artykuły spożywcze, a następnie klikają na poszczególne grupy produktów, aby zapoznać się z nowym słownictwem (jeśli uczniowie nie mają dostępu do urządzeń elektronicznych, nauczyciel prezentuje poszczególne grupy produktów przy pomocy projektora).

  5. Uczniowie w grupach lub parach rozmawiają na temat produktów, które lubią lub których nie lubią (ćwiczenie nr 1 do multimedium).

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 2 i 3 do multimedium.

  7. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczeń powinien wykonać 9 ćwiczeń z sekcji Sprawdź się. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wypisuje na tablicy czasowniki mangiarebere oraz listę artykułów żywnościowych (lub wyświetla zdjęcia tych artykułów) i dzieli klasę na dwie grupy. Do każdego produktu uczniowie dodają odpowiednią formę przymiotnika molto, troppo lub poco tak, aby grupa A tworzyła zasady zdrowego odżywiania (mangiare: pochi dolci, bere: molta acqua) a grupa B złe nawyki żywieniowe (mangiare: troppi dolci, bere: poca acqua).

Praca domowa:

Pracę domową mogą stanowić ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, na które nie starczyło czasu w podczas lekcji. Przede wszystkim: krzyżówka, tłumaczenie zdań oraz rozumienie ze słuchu.

Materiały pomocnicze:

R1ZA5yBv0kJxr
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Pixabay.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
RL2dtye8Y65E2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Pixabay.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
RuySJ36bDwyg0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Pixabay.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
R17NfJv2dHkgp
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Pixabay.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W czasie lekcji lub po niej, ilustracja interaktywna może służyć jako podstawa do opracowania przez uczniów indywidualnie lub w parach/grupach, tygodniowego jadłospisu zgodnego z zasadami diety śródziemnomorskiej.