Autorzy: Artur Gałkowski, Agnieszka Woch, Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: L’orario di lavoro - Godziny pracy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pozna niektóre nazwy zawodów, dzięki którym będzie mógł opowiedzieć o tym, czym się zajmują członkowie jego rodziny i znajomi;

  • nauczy się pytać o godzinę;

  • nauczy się podawać godzinę, wskazywać przedziały czasowe, odczytywać czas w rozkładzie godzinowym;

  • będzie potrafił opowiadać, o której godzinie wykonuje różne czynności.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • pozyskuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach kultury cywilizacyjnej.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie metakognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie łączenia różnych kodów komunikacyjnych.

  • Strategie przetwarzania materiału językowego.

  • Strategie generatywne.

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywizm.

  • Konektywizm.

  • Podejście holistyczne.

  • Zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe.

  • Nauczanie hybrydowe.

  • Teoria skojarzeń.

Formy pracy:

  • Praca pod kierunkiem nauczyciela.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej).

Środki dydaktyczne:

  • Komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby po kolei odliczyli liczebniki od 0 do 24 (każdy uczeń podaje jedną liczbę). Nauczyciel pyta, z czym kojarzą się uczniom 24 liczebniki łącznie z 0. Uczniowie wskazują na czas podawany w godzinach. Ustalają także pory dnia (il mattino, il pomeriggio, la sera, la notte), przyporządkowując im zakresy godzinowe – na początku podawane w liczbach. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że we Włoszech zwykło się np. uważać, że wieczór rozpoczyna się wcześniej niż w Polsce, co też się łączy z używaniem z innych zwrotów powitania (buongiorno/buona sera).

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem wprowadzenia. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w tekście pt. Jak zapytać o godzinę?. Przed wysłuchaniem/przeczytaniem tekstu źródłowego nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie w języku polskim kartki z kalendarza na bieżący dzień z rozkładem różnych czynności od godzin porannych do wieczornych/nocnych. Kartki posłużą do wykonania dodatkowych ćwiczeń w fazie podsumowującej lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i treścią tekstu z sekcji Przeczytaj (rozkład dnia Marka – młodego nauczyciela z Bergamo). Po pierwszej lekturze odpowiadają na pytanie, co Marco robi rano i po południu. Nauczyciel objaśnia nieznane słownictwo. Uczniowie z pomocą nauczyciela ustalają istotne fakty (Marco pracuje w dwóch szkołach, szkoły noszą imiona słynnych Włochów, Marco uczy dwóch przedmiotów, wczesnym popołudniem ma przerwę w pracy, tak jak większość pracujących Włochów – zwyczaj uwarunkowany kulturowo). Po zapoznaniu się z tekstem uczniowie wykonują polecenie 1 (dobieranie w pary – godziny i czynności).

  2. Problematyka pytania o godzinę, odpowiadania/wskazywania godzin pełnych oraz godzin z minutami jest objaśniana w oparciu o informacje zawarte w tekście właściwym. Podkreślany jest sposób używania liczebników głównych w określaniu czasu (w tym użycie formy „l’una” dla godz. 13, ale także inne sposoby na określanie godz. 12.00 i 24.00). Nauczyciel zwraca uwagę na grafikę prezentującą czas i omawia wskazywanie minut (w tym różnice konstrukcyjne względem języka polskiego). Dodatkowo omawiane jest użycie przyimków przy wskazywaniu godzin, przedziałów czasowych, przybliżonego czasu. Uczniowie mogą wykonać ćw. 1, 4 i 5 /Sprawdź się.

  3. Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium (katalog interaktywny). Zapoznają się z treścią katalogu i wykonują polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. Celem utrwalenia pozyskanej wiedzy leksykalno‑komunikacyjnej i gramatycznej uczniowie rozwiązują krzyżówkę w ćw. 2/Sprawdź się (nazwy zawodów wprowadzone w katalogu), a następnie ćw. 3 nawiązujące do poznanej metody zapisywania rozkładu dnia w kalendarzu. W tym miejscu mogą także powrócić do kartek z informacjami, które zapisali na początku lekcji i w grupach lub parach przedstawić już po włosku dane ze swoich notatek (godzina/przedział czasowy – czynności/zajęcia).

  2. Na zakończenie nauczyciel może także polecić wykonanie ćw. 7 – w nawiązaniu do pytań z tekstu wprowadzającego (zawód wykonywany w przyszłości).

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćw. nr 6 i nr 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog można rozwinąć o kolejne przykłady zawodów, przykładowe zadania/czynności określonych bohaterów wypowiedzi oraz wskazanie czasu realizacji czynności w planie dnia. Uczniowie mogą przygotować po 2‑3 karty w ramach pracy domowej.