Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Dominika Kobylska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Alla festa di compleanno di Marco - Na przyjęciu urodzinowym Marka
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje zaimki przymiotne dzierżawcze, by opisać przynależność przedmiotów do odpowiednich osób oraz wyjaśniać relacje zachodzące między ludźmi;
dopasowuje odpowiednie zaimki dzierżawcze, tak, by odpowiednio określić przynależność poszczególnych rzeczy lub osób w zależności od przedstawionego kontekstu;
opowiada, jakie mogą być relacje osób przedstawionych na ilustracjach;
interpretuje krótkie teksty pisane, wypowiedzi ustne oraz sytuacje przedstawione na zdjęciach;
analizuje krótkie wypowiedzi ustne;
formułuje proste zdania z użyciem zaimków przymiotnych dzierżawczych;
na podstawie tekstu pisanego, zdjęć i materiałów interaktywnych ocenia, jakie są relacje przynależności przedmiotów do osób oraz między osobami.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi opisać relacje przynależności przedmiotów do osób oraz między osobami, korzystając z pełnego zakresu zaimków przymiotnych dzierżawczych w języku włoskim;
dzięki elementom ludycznym zawartym w e‑materiale, uczy się poprawnych form gramatycznych i może osiągnąć biegłość w posługiwaniu się nimi.
Strategie uczenia się:
asymilacyjna;
praktyczna.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (zadaniowe);
metoda kognitywna;
nauczanie wielozmysłowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
Środki dydaktyczne:
komputer stacjonarny / laptop;
tablet;
smartfon;
materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji.
Mówi, że oprócz zaimków dzierżawczych, w trakcie jej przebiegu dowiedzą się także, jak składać w języku włoskim życzenia urodzinowe oraz jak na nie odpowiadać.
Pyta uczniów, czy pamiętają, jak powiedzieć po włosku „urodziny”. Pyta, kto z klasy ma urodziny w najbliższym czasie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie e‑materiału i zapoznanie się ze wstępem do niego oraz z poleceniem do tekstu „Compleanno di Marco” i z samą treścią tekstu.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie odpowiedzi na pytanie zawarte w poleceniu.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań do tekstu „Compleanno di Marco”.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom nowe zagadnienia gramatyczne: użycie zaimków przymiotnych dzierżawczych i zwraca uwagę na wyrażenia przydatne przy składaniu życzeń urodzinowych oraz odpowiadaniu na nie.
Następnie, nauczyciel może podzielić uczniów na mniejsze 3‑4-osobowe grupy i zaproponować im grę planszową, wcześniej przez niego przygotowaną (w sekcji „materiały pomocnicze” znajdują się materiały niezbędne do przeprowadzenia gry). Nauczyciel prosi uczniów o rozegranie jednej rundy gry, uczniowie odpowiadają po kolei. Pierwsza osoba rzuca kostką, jeśli wypadnie strona kostki z np. 2 oczkami, ma ona za zadanie odnieść zdanie do drugiej osoby l. pojedynczej. Patrzy na pierwszy przedmiot przedstawiony na planszy (np. la macchina) i składa zdanie tego rodzaju: Questa è la tua macchina. Następnie kolej pada na kolejnego ucznia.
Nauczyciel prosi uczniów, by przeszli do strony z medium bazowym, czyli grą typu quiz. Uczniowie do końca lekcji grają w grę z medium bazowego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel, by podsumować lekcję, pyta poszczególnych uczniów o udzielenie ustnej odpowiedzi na wyrażenie: „Buon compleanno!”.
Prosi wybranych uczniów o krótkie przedstawienie tego, jakie zasady dotyczące zaimków przymiotnych dzierżawczych zapamiętali.
Praca domowa:
Polecenia do medium bazowego oraz wszystkie zadania z sekcji „sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przygotowana, zrobiona samodzielnie plansza z nazwami (lub zdjęciami) 9 przedmiotów w liczbie pojedynczej i mnogiej (nauczyciel dobiera przedmioty do aktualnej wiedzy ucznia – tak, by pojawiły się na niej słowa już mu znane). Dodatkowo do każdej planszy potrzebna jest sześcienna kostka do gry. Oczka na kostce symbolizować będą kolejno osoby – io, tu, lui/lei, noi, voi, loro.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie, grając w grę z medium bazowego, starają się wypisać wszystkie przykłady, z których rozwiązaniem mieli problem. Następnie w parach odpytują się wzajemnie z pytań, które sprawiły im trudność.
Uczniowie starają się przejść całą grę bez wykorzystania tzw. „kół ratunkowych”.