Autorzy: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Ti piacciono gli animali? - Czy lubisz zwierzęta?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • używa poznanych nazw zwierząt;

  • konstruuje proste wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem stopnia wyższego przymiotnika;

  • dobiera właściwą formę przyimka złożonego „di” w konstrukcjach più/ meno+aggettivo+di+sostantivo.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • techniki ludyczne;

  • konstruktywizm.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ tablet z dostępem do internetu/ materiały piśmiennicze/ zdjęcia zwierząt, których nazwy pojawiają się w multimedium.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, czy lubią zwierzęta i czy znają jakieś ich nazwy po włosku. Przedstawia schemat z napisem Animali w centralnej części i prosi uczniów, aby uzupełnili go nazwami zwierząt, które już znają.

  2. Następnie przedstawia uczniom temat i cele lekcji. Pyta ich, czy mają jakieś zwierzę lub czy chcieliby mieć i jakie. Nowe słowa dopisywane są do schematu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przeczytanie tekstu rozpoczynającego e‑materiał i wykonanie do niego ćwiczenia 1. Wyjaśnia ewentualne niejasności.

  2. Prosi uczniów, by znaleźli w tekście struktury pozwalające na porównanie dwóch lub więcej elementów. Wyjaśnia uczniom użycie struktury più/ meno+aggettivo+di+sostantivo, zwracając uwagę na formę przyimka di. Uczniowie tworzą kilka prostych zdań z użyciem tej struktury.

  3. Następnie daje uczniom kilka minut i na zapoznanie się z multimedium (obejrzenie mapy myśli, odtworzenie nagrań z nazwami zwierząt, powtórzenie ich) i wykonanie 1 polecenia pod katalogiem interaktywnym, po czym pyta uczniów, czy jakieś nazwy zwierząt są podobne do nazw zwierząt w innych językach. Zwraca uwagę na to, że łatwiej jest takie nazwy zapamiętać.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń 1, 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Konkurs - nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia zwierząt i prosi o ich nazwanie po włosku. Osoba, która zdobędzie najwięcej punktów, będzie miała jedno ćwiczenie mniej do wykonania w domu.

  2. Następnie uczniowie mają w parach ułożyć 2‑3 zdania z użyciem nazw zwierząt i struktury più/ meno+aggettivo+di+sostantivo.

Praca domowa:

  • Dla wszystkich: ćw. 3 spod tekstu pt. „Chi adottare: Felix o Fido?”, ćw. 2, 6, 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  • Dla chętnych: ćw. 5, ćw. 9 z sekcji „Sprawdź się”.

  • Dla uczniów słabszych językowo: ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”, 2 i 3 spod multimedium.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może zostać wykorzystane do samodzielnego powtórzenia przez uczniów nazw zwierząt.

  • Innym sposobem użycia katalogu multimedialnego jest zaproponowanie uczniom stworzenia krótkich opisów do poszczególnych kart lub wybranie nieujętego w katalogu zwierzęcia i ułożenie jednego lub dwóch opisujących je zdań