Autorka: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Festeggiamo! – Świętujemy!

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń potrafi zidentyfikować informacje z tekstu źródłowego o włoskich tradycjach świątecznych w zadaniach interaktywnych i je wskazać.

  • Uczeń formułuje zdania na temat tradycji włoskich, o których dowiedział się z tekstu źródłowego.

  • Uczeń parafrazuje zdania zawarte w tekście źródłowym.

  • Uczeń potrafi przedstawić tradycje właściwe dla kraju własnego pochodzenia.

  • Uczeń potrafi przypisać odpowiednią datę do danego święta.

  • Uczeń potrafi zaplanować święta w odpowiedniej kolejności.

  • Uczeń potrafi dopasować symbole świąteczne do odpowiedniej okazji.

  • Uczeń potrafi nazwać włoskie święta oraz ich symbole.

  • Uczeń potrafi scharakteryzować polskie i włoskie święta.

  • Uczeń potrafi opowiedzieć o tradycjach włoskich i polskich.

  • Uczeń potrafi odtworzyć pisemnie usłyszaną wypowiedź.

  • Uczeń potrafi podkreślić właściwą odpowiedź związaną z tematyką włoskich tradycji.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń potrafi wypowiadać się na tematy związane z włoskimi i polskimi świętami.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę komunikacyjną, potrafiąc zapytać o tradycje ludzi z innych krajów oraz potrafiąc opowiedzieć o tym jak obchodzi się święta w Polsce.

  • Uczeń potrafi wykorzystać w rozmowie nowe słownictwo.

  • Uczeń odczuwa satysfakcję, potrafiąc wyrazić swoje preferencje w sposób ustny oraz pisemny.

  • Uczeń poznaje kulturę innych krajów, poszerzając swój zasób wiedzy o świecie.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu, tekstu i dźwięku; grupowanie pojęć, podpisywanie obrazków, zapisywanie oraz zaznaczanie usłyszanych wyrazów;

  • strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy, analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne – utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi, odnajdywanie różnic między informacjami właściwymi dla tradycji włoskich oraz polskich;

  • strategie społeczne – współpraca w parach, grupach;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenie tekstów słuchanych i czytanych.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm – uczeń w oparciu o nową wiedzę oraz o wiedzę już posiadaną kreatywnie tworzy wypowiedzi związane z tradycjami świątecznymi w Polsce i we Włoszech;

  • kognitywizm – uczeń w oparciu o nowy materiał z tekstu źródłowego oraz prezentacji multimedialnej potrafi sformułować własne refleksje w sposób ustny oraz pisemny;

  • konektywizm – dzięki ćwiczeniom interaktywnym do tekstu źródłowego o świętach oraz prezentacji na temat włoskich świąt uczeń potrafi łączyć ze sobą informacje;

  • podejście humanistyczne – uczeń opowiada o tym, co sam robi w święta;

  • metoda kognitywna – uczeń dzięki rozwijaniu kompetencji językowych potrafi stworzyć różne poprawne zdania w języku włoskim na temat świąt w Polsce i we Włoszech;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe – w procesie nauki angażowane są różne kanały percepcji ucznia.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer lub smartfon z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione polskie święta? Pyta, czy wiedzą, które ze świąt obchodzonych w Polsce, są obchodzone także we Włoszech.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu „Il Natale in Italia” w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego, a następnie prosi uczniów o samodzielne przeczytanie i przeanalizowanie w/w tekstu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielnie wykonanie poleceń do tekstu „Il Natale in Italia”.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, czy tekst i ćwiczenia są dla nich zrozumiałe i czy mają jakieś pytania.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią powiedzieć, jakie są cechy wspólne między świętami Bożego Narodzenia obchodzonymi w Polsce i we Włoszech, następnie pyta o różnice w tradycjach.

  5. Nauczyciel przechodzi wraz z uczniami do tekstu z „ciekawostką” – ten czytany jest na głos przez wybranego ucznia.

  6. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli wcześniej o ciekawostkach na temat włoskich świąt, które zostały przedstawione. Odpowiada na ewentualne pytania.

  7. Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie samodzielnie prezentacji multimedialnej.

  8. Po tym jak uczniowie obejrzą prezentację multimedialną, nauczyciel prosi wybranych uczniów o podanie po jednym nowym słowie, które pojawiło się na prezentacji.

  9. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie zadań do multimedium.

  10. Uczniowie zadają pytania w przypadku wątpliwości.

  11. Po wykonaniu zadań do prezentacji multimedialnej nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie przyjrzeli się zadaniu 5 a następnie zadaniu 6 z zestawu zadań interaktywnych.

  12. W zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie wykonują pozostałe zadania interaktywne, te, których nie zdążą wykonać, będą dla nich stanowiły pracę domową.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza, na ile zostały osiągnięte cele lekcji poprzez zadanie uczniom pytań typu: „Cosa fai durante il Natale?”, „Prepari il presepe durante il Natale?”, „Ti piace la Pasqua?”.

  2. Nauczyciel zadaje pytania związane z nowopoznanymi włoskimi tradycjami: „Chi è la Befana?”, „Che cos’è la colomba pasquale?”.

  3. Nauczyciel zadaje pytania związane z nowym zasobem leksykalnym: „Quali nomi delle feste italiane conosci?”, „Quali simboli di Natale conosci?”, „Quali simboli di Pasqua conosci?”.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, by w parach zapytali się nawzajem o to, jakie są ich ulubione święta i co podczas nich zazwyczaj robią.

  5. Nauczyciel pyta, co podczas lekcji sprawiło uczniom najwięcej trudności, by móc omówić z nimi tę kwestię dodatkowo.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel zleca wykonanie pozostałych zadań interaktywnych.

  • Jako dodatkową pracę domową nauczyciel może zlecić uczniom narysowanie obrazka przedstawiającego świąteczną scenę oraz opisanie na nim po włosku poszczególnych jego elementów.

Materiały pomocnicze:

  • słownik ilustrowany języka włoskiego, rozdział związany ze świętami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą na podstawie prezentacji multimedialnej utworzyć na kartce mapę myśli, na której wypiszą skojarzenia do każdego z 4 przedstawionych włoskich świąt.