Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Marta Sterna, Tamara Roszak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Personaggi carismatici - Charyzmatyczne postacie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa i opisuje cechy postaci charyzmatycznych.
Uczeń stosuje formę czynną i bierną w języku włoskim.
Uczeń tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.
Cele motywacyjne:
Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.
Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne.
Strategie zapamiętywania.
Strategie przetwarzanie materiału językowego.
Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.
Strategie zadaniowe.
Metody i techniki nauczania:
Konstruktywizm
Kognitywizm
Konektywizm
Podejście holistyczne
Metoda kognitywna
Nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe
Teoria Inteligencji Wielorakich
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej),
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, słownik włosko‑polski, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zaczyna lekcję, pytając uczniów, czy znane im jest greckie słowo charyzma i czy mogliby opisać, co ono oznacza. Po wyjaśnieniu pojęcia, można poprosić o przykłady osób, które dla uczniów są charyzmatyczne. Czy będzie to polityk, aktorka, naukowiec, kapłan?
Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem „Come diventare una persona carismatica”, w którym opisane są cechy osób mających charyzmę. Objaśniane jest nieznane słownictwo.
Polecenie do tekstu sprawdza rozumienie tekstu.
W tekście właściwym przeanalizowana została strona czynna i bierna. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali formy bierne w tekście „Come diventare una persona carismatica”. Ćwiczone jest przekształcanie strony czynnej na stronę bierną i odwrotnie.
Faza realizacyjna:
W tej fazie uczniowie analizują katalog interaktywny z przykładowymi postaciami charyzmatycznymi.
Katalog może być rozszerzany o kolejne postaci wybierane przez uczniów.
Trzy polecenia do multimedium sprawdzają zrozumienie treści zawartych w katalogu.
Faza podsumowująca:
Pod koniec lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.
W ćwiczeniu 1 można dodatkowo zaproponować wskazanie postaci pasujących do niewłaściwych odpowiedzi.
W ćwiczeniu 5 można dodatkowo poprosić o wyjaśnienie, dlaczego wskazane słowo nie pasuje do pozostałych.
W ćwiczeniu 6 można dodatkowo poprosić o zamianę zdań w formie biernej na formę czynną.
Ćwiczenia 7 i 8 mogą być wykonane pisemnie lub ustnie.
W ćwiczeniu 7 uczniowie mogą przedstawiać wybrane przez siebie postaci na forum klasy.
W kontekście ćwiczenia 8 może wywiązać się dyskusja na temat tego, jakie cechy zdaniem uczniów należą do charyzmatycznych.
Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.
Praca domowa:
Jako pracę domową zaleca się ćwiczenia 3 i 4.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Katalog interaktywny może być rozszerzany o kolejne postaci. Jeżeli czas pozwala można to zrobić podczas lekcji albo zaproponować uczniom jako pracę domową, np. do przygotowania w małych grupach.