Autorzy: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In viaggio - W podróży

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje ilustracje za pomocą nowo poznanego słownictwa.

  • interpretuje dane zawarte na materiałach wizualnych i rozwiązuje zadania sprawdzające jego wiedzę z zakresu słownictwa, związanego z podróżowaniem oraz z konstrukcjami gramatycznymi przydatnymi w sytuacjach związanych z podróżami.

  • przedstawia ułożone przez siebie dialogi, związane z tematem podróżowania oraz zapraszania i odpowiadania na zaproszenie.

  • wykorzystuje w komunikacji przyimki z rodzajnikami określonymi.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi uczestniczyć w rozmowie na temat organizowania podróży.

  • poprzez aktywność ludyczną powtarza i utrwala informacje zawarte w czterech e‑materiałach na temat podróżowania.

  • potrafi nazwać najważniejsze rzeczy, które zawsze zabiera ze sobą w podróż, co pozwoli mu w swobodnym komunikowaniu się w praktyce.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe.

Metody i techniki nauczania:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie 3 najważniejsze rzeczy zabraliby ze sobą w podróż. Uczniowie odpowiadają na głos i porównują swoje odpowiedzi. Następnie  nauczyciel prosi o otworzenie e‑materiału i zapoznanie się ze wstępem.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami czyta polecenie przed tekstem Il viaggio attraverso l’Italia, następnie prosi uczniów o zapoznanie się z treścią tekstu. Wybrany uczeń ma za zadanie odpowiedzieć na głos na pytanie zawarte w poleceniu.

  2. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu Il viaggio attraverso l’Italia.

  3. Nauczyciel omawia z uczniami treść znajdującą się pod poleceniami – omawia zarówno użycie czasowników andarevenire, jak i użycie przyimków z rodzajnikami. Na koniec prosi uczniów o przejrzenie mini‑słowniczka obrazkowego ze środkami transportu.

  4. Uczniowie odgrywają w parach krótkie dialogi z użyciem czasowników andarevenire. Należy utworzyć zwroty zarówno w wersji bezpośredniej, jak i w wersji grzecznościowej, tak, by uczeń musiał dobrać rejestr językowy adekwatnie do sytuacji.

  5. Do końca zajęć uczniowie grają w grę Prepariamoci per il viaggio.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie w zeszycie 5 rzeczy, które naprawdę są dla nich niezbędne w podróży. W miarę możliwości uczniowie próbują nazwać te rzeczy w języku włoskim.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową uczniowie wykonują polecenia do multimedium bazowego oraz zadania z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Dodatkowo uczniowie wykonują ćwiczenia dotyczące preposizioni articolate przygotowane przez nauczyciela.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczeń może nie tylko przejść grę, ale i w obrębie jednego poziomu specjalnie nie wchodzić od razu do „komnaty” z odpowiedzią, tylko cofnąć się do pozostałych „walizek”, czyli minigier rozrzuconych po planszy i wykonać wszystkie możliwe zadania.