Autorzy: Agnieszka Woch, Dominika Kobylska, Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In un negozio di abbigliamento – W sklepie odzieżowym

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń analizuje i rozumie proste dialogi w sklepie odzieżowym.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi w sklepie odzieżowym.

  • Uczeń dyskutuje w sytuacjach komunikacyjnych dotyczących robienia zakupów w sklepach z ubraniami.

  • Uczeń wykorzystuje zaimki wskazujące.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane na lekcji struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe i kognitywne.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • laptop lub komputer z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie słowa związane z zakupami w sklepie odzieżowym już znają. Czy wiedzą, jak zapytać o rozmiar i cenę ubrania?

  • Następnie wyjaśnia uczniom cele lekcji. Zwraca uwagę na fakt, iż polskie i włoskie rozmiary różnią się od siebie. Uczniowie okrywają te różnice, czytając tekst z sekcji Przeczytaj i wykonując polecenie. Zamieniają rozmiary europejskie na włoskie.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady użycia zaimków wskazujących, które ułatwią im przeprowadzenie rozmowy w sklepie.

  • Następnie prosi uczniów, żeby przeanalizowali mapę interaktywną (multimedium) i zwrócili uwagę na zwroty, które mogą im się przydać podczas zakupów w sklepie odzieżowym (np. digitare il PIN, pagare con il bancomatche taglia porta?).

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują 3 polecenia, które się pod nim znajdują.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy sądzą, że będą w stanie przeprowadzić rozmowę w sklepie odzieżowym we Włoszech? Proponuje, aby to sprawdzić i prosi uczniów, aby wcielili się w role sprzedawcy i klienta w sklepie odzieżowym i przeprowadzili krótką rozmowę, wykorzystując poznane na lekcji zwroty. Uczniowie wykonują zadanie w parach.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia interaktywne numer 4, 5, 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Come Convertire Le Taglie Europee In Quelle Italiane. [online]
    https://beauty.pianetadonna.it/come-convertire-le-taglie-europee-in-quelle-
    italiane‑107660.html
    [dostęp 24.06.2021 r.]

  • Do powtórzenia kolorów: ilustracja interaktywna z materiału L’arredamento della casaDwo5CKEBsL’arredamento della casa.

  • Do powtórzenia podstawowego słownictwa związanego z tematem (ubrania, buty): e‑materiał Che cosa compri?DSBpEW7DlChe cosa compri? oraz Dove fai shopping?DCcY5TjwqDove fai shopping?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Mapa interaktywna może być wykorzystana do powtórzenia przez uczniów słownictwa po lekcji.

  • Uczniowie mogą nagrać krótki filmik, na którym odtworzą dialogi zaprezentowanie na mapie interaktywnej. Zaprezentować mogą go na kolejnej lekcji swoim kolegom i koleżankom.