Autorzy: Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch, Justyna Groblińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Che cosa compri? - Co kupujesz?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, VII klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa typy sklepów i produkty,

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące zakupów,

  • tworzy wypowiedzi związane z robieniem zakupów i określaniem cech produktów.

Cele motywacyjne:

Uczeń

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się,

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne,

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych.

Nauczyciel zachęca uczniów do samooceny własnej pracy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe

  • strategie kognitywne

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna,  podejście zadaniowe)

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, że włoskie produkty cieszą się uznaniem ze względu na wysoką jakość i tradycyjne metody wytwarzania i informuje ich, że szczególnie cenione są włoskie produkty spożywcze, odzież, obuwie i samochody. Pyta ich, czy w trakcie zakupów zwracają uwagę na kraj pochodzenia produktu.
Mówi im, że po zapoznaniu się z lekcją i wykonaniu ćwiczeń będą w stanie opowiedzieć, w jakich miejscach kupują określone produkty oraz opisywać cechy produktów.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem rozpoczynającym lekcję i wykonali przypisane do niego polecenia. Nauczyciel przypomina uczniom zasady użycia zaimków dopełnienia bliższego.

Nauczyciel daje uczniom czas na obserwację mapy pojęć (multimedium). Mówi, że dzięki niemu utrwalą nazwy sklepów i produktów. Uczniowie zapoznają się z multimedium i następnie wykonują trzy polecenia.

Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia i w razie konieczności wracają do wyjaśnień zagadnień gramatycznych lub słownictwa z poprzednich jednostek realizowanych w ramach tej samej tematyki.

W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczniowie powinni wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat tego, w jakich typach sklepów dokonują różnych zakupów. Zadaje im także pytanie na temat ulubionych produktów i prosi o określenie ich cech.

Praca domowa:

Wybrane ćwiczenia interaktywne, np. 2, 3, 4.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać mapę myśli podczas lekcji do wprowadzenia lub powtórzenia zagadnień gramatycznych związanych z zastosowaniem zaimków dopełnienia bliższego, a także do utrwalenia słownictwa potrzebnego do charakteryzowania produktów za pomocą podstawowych przymiotników.

Po zapoznaniu się z treścią mapy interaktywnej uczniowie mogą wykonać własną mapę w formie pisemnej. Zadaniem uczniów jest wypisanie wszystkich nazw sklepów, w których byli sami bądź z rodzicami w przeciągu miesiąca, i wypisanie przynajmniej dwóch rzeczy, które można kupić w każdym z nich. Mapy następnie prezentowane są na forum klasy, bądź sprawdzone indywidualnie przez nauczyciela.