Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Joanna Ciesielka
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Quando è il tuo compleanno? - Kiedy są twoje urodziny?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
używa poznanego słownictwa związanego z urodzinami;
konstruuje proste wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem dat (podawania dnia i miesiąca);
dobiera właściwy rodzajnik do podawanej daty.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
zaspokaja potrzebę ciekawości;
rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe;
strategie kognitywne;
strategie społeczne.
Metody i techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
techniki ludyczne;
konstruktywizm.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
Komputer/tablet/smartfon z dostępem do internetu, materiały piśmiennicze; zestaw kart (każda inna, po jednej dla każdego ucznia) podzielonych na 8 pól, w każdym z nich wpisana jest inna cyfra/liczba z zakresu 1‑31.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji, a następnie proponuje grę w loteryjkę (la tombola) w uproszczonej wersji.
Wyjaśnia uczniom zasady gry, po czym rozdaje każdemu jedną kartę z ośmioma liczbami.
W przypadkowej kolejności wymienia liczby od 1 do 31.
Wygrywa uczeń, który jako pierwszy zaznaczy/zakreśli na swojej karcie wszystkie liczby wymienione przez nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by samodzielnie przeczytali dialog pt. „Il compleanno della nonna” i wykonali do niego polecenia 1‑3.
Następnie, na podstawie przykładów zamieszczonych w tekście rozpoczynającym e‑materiał, mają za zadanie sformułować regułę dotyczącą podawania dat (praca w grupach).
Jeśli podane zasady są niekompletne, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje.
Ćwiczy również z uczniami wymowę nazw miesięcy.
Kolejna część zajęć to praca indywidualna uczniów, którzy oglądają multimedium i wykonują do niego polecenie 1.
Następnie, również samodzielnie, robią ćwiczenia interaktywne nr 6, 4 i 7.
Po ich wykonaniu każdy uczeń ma za zadnie zapytać trzy osoby w klasie o datę urodzin i zapisać ją.
Nauczyciel pyta wówczas kilkoro uczniów o datę urodzin ich kolegów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia interaktywnego nr 7, a następnie o zamknięcie wszystkiego i dokonanie samooceny zdobytej wiedzy i umiejętności w skali od 1‑5 (1‑bardzo słabo – 5 – świetnie).
Praca domowa:
praca domowa dla wszystkich uczniów: wysłuchanie i powtarzanie za lektorem nazw miesięcy oraz ćw. interaktywne 2, 3, 5;
praca domowa dla uczniów mających trudności w uczeniu się języka włoskiego: dodatkowo ćwicz. interaktywne nr 1;
dla chętnych: ćw. 9.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Przed rozpoczęciem pracy z multimedium nauczyciel informuje uczniów, że stanowi ono kontynuację historii przedstawionej w dialogu pt. „Il compleanno della nonna”. Następnie prosi ich, by pracując w parach (lub na forum) jedynie na podstawie zdjęć spróbowali odtworzyć dalszą część historii.