Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Quando è il tuo compleanno? - Kiedy są twoje urodziny?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
6) składa życzenia, odpowiada na życzenia;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
6) składa życzenia, odpowiada na życzenia;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • używa poznanego słownictwa związanego z urodzinami;

  • konstruuje proste wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem dat (podawania dnia i miesiąca);

  • dobiera właściwy rodzajnik do podawanej daty.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje  postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • techniki ludyczne;

  • konstruktywizm.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer/tablet/smartfon z dostępem do internetu, materiały piśmiennicze; zestaw kart (każda inna, po jednej dla każdego ucznia)  podzielonych na 8 pól, w każdym z nich wpisana jest inna cyfra/liczba z zakresu 1‑31.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji, a następnie proponuje grę w loteryjkę (la tombola) w uproszczonej wersji.

  2. Wyjaśnia uczniom zasady gry, po czym rozdaje każdemu jedną kartę z ośmioma liczbami.

  3. W przypadkowej kolejności wymienia liczby od 1 do 31.

  4. Wygrywa uczeń, który jako pierwszy zaznaczy/zakreśli na swojej karcie wszystkie liczby wymienione przez nauczyciela.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by samodzielnie przeczytali dialog pt. „Il compleanno della nonna” i wykonali do niego polecenia 1‑3.

  2. Następnie, na podstawie przykładów zamieszczonych w tekście rozpoczynającym e‑materiał, mają za zadanie sformułować regułę dotyczącą podawania dat (praca w grupach).

  3. Jeśli podane zasady są niekompletne, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje.

  4. Ćwiczy również z uczniami wymowę nazw miesięcy.

  5. Kolejna część zajęć to praca indywidualna uczniów, którzy oglądają multimedium i wykonują do niego polecenie 1.

  6. Następnie, również samodzielnie, robią ćwiczenia interaktywne  nr 6, 4 i 7.

  7. Po ich wykonaniu każdy uczeń ma za zadnie zapytać trzy osoby w klasie o datę urodzin i zapisać ją.

  8. Nauczyciel pyta wówczas kilkoro uczniów o datę urodzin ich kolegów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia interaktywnego nr 7, a następnie o zamknięcie wszystkiego i dokonanie samooceny zdobytej wiedzy i umiejętności w skali od 1‑5 (1‑bardzo słabo – 5 – świetnie).

Praca domowa:

  • praca domowa dla wszystkich uczniów: wysłuchanie i powtarzanie za lektorem nazw miesięcy oraz ćw. interaktywne 2, 3, 5;

  • praca domowa dla uczniów mających trudności w uczeniu się języka włoskiego: dodatkowo ćwicz. interaktywne nr 1;

  • dla chętnych: ćw. 9.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Przed rozpoczęciem pracy z multimedium nauczyciel informuje uczniów, że stanowi ono kontynuację historii przedstawionej w dialogu pt. „Il compleanno della nonna”. Następnie prosi ich, by pracując w parach (lub na forum) jedynie na podstawie zdjęć spróbowali odtworzyć dalszą część historii.