Autorzy: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Ci vediamo in palestra - Do zobaczenia w klubie fitness

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna podstawowe słownictwo dotyczące siłowni i klubów fitness;

  • Uczeń świadomie stosuje w swoich wypowiedziach przymiotniki w stopniu najwyższym bezwzględnym, wyrażając opinię;

  • Uczeń udziela rad dotyczących zapisów i aktywności na siłowni i w klubie fitness.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego;

  • Strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, ćwiczenie używania i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach;

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe;

  • webquest.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • rzutnik lub tablica multimedialna;

  • głośniki lub słuchawki;

  • materiały piśmiennicze;

  • klasyczna tablica do pisania.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji oraz jej cele i krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Przed przystąpieniem do lektury dyskusji na włoskiej grupie na portalu społecznościowym, nauczyciel zadaje pytanie „Che consigli avete per qualcuno che vuole cominciare a frequentare la palestra?”, rozpoczynając burzę mózgów w klasie. Odpowiedzi uczniów można zapisywać hasłowo na tablicy, tworząc mapę myśli. Następnie uczniowie czytają pierwszy tekst z części Przeczytaj/posłuchaj i wykonują do niego pierwsze ćwiczenie. Drugie ćwiczenie może zostać zadane jako praca domowa związana z wyszukiwaniem informacji w internecie metodą webquest.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyjaśnia treści zawarte w drugim tekście z sekcji Przeczytaj/posłuchaj: stopień najwyższy bezwzględny przymiotnika oraz przypomnienie informacji dotyczących umawiania się na konkretną godzinę danego dnia. Po każdej z tych części uczniowie wykonują odpowiednie ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (przymiotnik: ćw. 5, 6; godziny i daty: ćw. 2, 4).

  2. Następnie należy przejść do multimedium – są to dwa pliki audio.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów w pary – jedna osoba słucha pierwszego nagrania, druga natomiast słucha audio nr 2 (jeśli technicznie jest to możliwe). Następnie uczniowie opowiadają sobie nawzajem treść nagrań. Wybrane osoby prezentują streszczenia nagrań na forum klasy, a pozostali uczniowie próbują znaleźć w nich ewentualne błędy lub uzupełnić je. W dalszej części uczniowie wysłuchają obu nagrań i wykonują do nich ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie pracy z materiałem interaktywnym uczniowie wracają do mapy myśli przygotowanej w fazie wprowadzającej i uzupełniają ją o wiadomości uzyskane w czasie lekcji.

  2. Uczniowie dzielą się w pary i odgrywają dialog: jedna osoba pracuje w recepcji klubu fitness, druga chce się zapisać, wykupić karnet i umówić na indywidualny trening z trenerem.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenie nr 2 z sekcji Przeczytaj/posłuchaj oraz ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej ze sportem.

  • Multimedium może zostać również wykorzystane jako ćwiczenie sprawdzające rozumienie ze słuchu np. na sprawdzianie.