Autorzy: Artur Gałkowski, Agnieszka Woch, Dorota Kaszak, Dominika Kobylska, Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In un’agenzia immobiliare - W agencji nieruchomości

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna słownictwo dotyczące mieszkania/domu, jego pomieszczeń oraz wyposażenia.

  • Uczeń rozpoznaje podstawowe elementy ogłoszenia kupna i wynajmu mieszkań/domów.

  • Uczeń opisuje mieszkanie, które chciałby wynająć lub kupić.

  • Uczeń uzasadnia swoje wymagania dotyczące mieszkania do wynajęcia.

  • Uczeń tworzy liczebniki porządkowe od 1 do 100.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzania materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer lub laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna;

  • materiały piśmiennicze;

  • kartki formatu A5 z napisem Casa/appartamento pośrodku i odchodzącymi od niego promieniami.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na początku zajęć nauczyciel proponuje uczniom przypomnienie słownictwa związanego z domem/mieszkaniem (nazwy pomieszczeń, wyposażenie) w formie mapy myśli. Uczniowie otrzymują schematy ze słowami Casa/appartamento umieszczonymi pośrodku i odchodzącymi od nich promieniami, następnie wypełniają je, pracując w parach. Po podsumowaniu zadania na forum nauczyciel informuje uczniów, że włoskie ogłoszenia dotyczące nieruchomości mają szczególną formę. Mówi uczniom, że podczas tej lekcji przypomną sobie również tworzenie liczebników porządkowych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem „Appartamenti in affitto e in vendita”. Nauczyciel pyta, które z mieszkań byłoby, zdaniem uczniów, najwygodniejsze dla rodziny składającej się z rodziców, 15‑letniego syna i 11‑letniej córki. Prosi o uzasadnienie wyboru (polecenie numer 1 do tekstu). Następnie uczniowie analizują ogłoszenia i wykonują polecenie numer 2.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o formy liczebników porządkowych 1‑10 i przypomina im, w jaki sposób tworzy się formy liczebników porządkowych 11‑100. Zadaje pytania wymagające użycia tychże, np. A che piano abiti? A che piano vorresti abitare nel futuro?

  3. Uczniowie grają w grę „A quale piano?” i wykonują związane z nią trzy polecenia.

  4. W zależności od tempa pracy uczniów i możliwości czasowych w obrębie trwania lekcji można wykonać zadanie 4 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że w ramach programu Erasmus wyjeżdżają na 3 miesiące do Rzymu. Mają za zadanie podać 4 elementy charakteryzujące mieszkanie, w którym chcieliby mieszkać (np. usytuowanie, piętro, pomieszczenia i wyposażenie). Kilka osób podaje te cechy na forum klasy.

Praca domowa:

Dla wszystkich uczniów: ćwiczenia 1, 3, 5, 6 i 9 z sekcji Sprawdź się.

Dla uczniów mających problemy z językiem włoskim: ćw. 2 i 7 z sekcji Sprawdź się.

Dla chętnych: ćw. 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Można wykorzystać aktualne ogłoszenia o kupnie, sprzedaży i wynajmie nieruchomości, zamieszczone na włoskich stronach internetowych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Podczas gry uczniowie zapisują na kartce poprawną wersję odpowiedzi do tych pytań, w których popełnili błąd. Następnego dnia wracają do swoich notatek.