Autorzy: Agnieszka Woch, Anna Ciepiela, Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język włoski

Temat zajęć: Qual è il tuo indirizzo? - Jaki jest Twój adres?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych i gramatycznych związanych z tematem 2 i umożliwiającym zrozumienie treści zawartych w wypowiedziach ustnych i pisemnych dotyczących miejsca zamieszkania.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne, jak np. krótka rozmowa między osobami, podającymi sobie adresy.

    • Reaguje na polecenia.

    • Określa miejsce wypowiedzi.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące podawania dresu zamieszkania.

    • Znajduje w tekście określone informacje dotyczące lokalizacji obiektów w mieście oraz miejsca zamieszkania.

  • Uczeń tworzy krótkie i logiczne wypowiedzi ustne.

    • Podaje adres.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności, korzystając z ćwiczeń interaktywnych.

  • Uczeń współdziała w grupie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego.

  • Strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, odbieranie i wysyłanie informacji.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • podejście humanistyczne

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią podać swój adres w języku włoskim lub opowiedzieć włoskim kolegom i koleżankom, gdzie w ich mieście znajdują się ważne obiekty, takie jak szkoła, apteka czy kino. Następnie wyjaśnia temat lekcji oraz jej cele. Uczniowie zapoznają się z tekstem z sekcji Przeczytaj/posłuchaj. Nauczyciel zwraca uwagę na słowa i zwroty, takie jak abitare in via, abitare al numero 10, abitare nell’appartamento numero 8 i zapisuje je na tablicy. Po czym uczniowie wykonują polecenie do tekstu.

Faza realizacyjna:

Po omówieniu tekstu uczniowie przystępują do pracy z multimedium, którym jest mapa interaktywna centrum miasta. Umożliwia ona zapoznanie się z nazwami obiektów i instytucji oraz utrwalenie wprowadzonych w tekście informacji dotyczących podawania adresu. Uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium, a następnie przechodzą do sekcji Sprawdź się i wykonują ćwiczenia utrwalające umiejętność podawania adresu oraz formę liczebników porządkowych.

Faza podsumowująca:

Aby powtórzyć i podsumować poznane struktury i słownictwo, uczniowie pracują w grupach lub parach: pytają kolegów i koleżanki o adres zamieszkania oraz podają swój. Można rozdać puste formularze zawierające pozycje takie jak imię, miasto, ulica, numer, piętro. Uczniowie mogą też narysować mapki prawdziwych lub fikcyjnych miast, jedna osoba może opowiedzieć, co na nich powinno się znaleźć, np. apteka przy ulicy Piotrkowskiej 10, a druga rysować. Można przygotować takie mapy wcześniej i rozdać je uczniom, którzy je opiszą.

Praca domowa:

Jako pracę domową można zadać ćwiczenia: 2, 3, 6.

Materiały pomocnicze:

  • Niewypełnione formularze.

  • Plany miast, najlepiej rysunkowe.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Inspirując się mapą interaktywną, uczniowie mogą narysować i opisać w domu mapkę swojej dzielnicy i zaznaczyć na niej najważniejsze miejsca oraz podać ich adres.