Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Un po' di movimento - Trochę ruchu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 2, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące korzyści wynikających z aktywności fizycznej.

  • tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące zalet pływania i pieszych wędrówek.

  • używa wyrażeń z czasownikiem fare w kontekście zalet aktywności fizycznej.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm

  • nauczanie hybrydowe

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach lub grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie sporty uprawiają. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  3. Uczniowie w grupach tworzą listę zalet uprawiania aktywności fizycznej. Wybrany zespół prezentuje swoją listę, a pozostałe grupy uzupełniają ją. Do prezentacji list uczniów można wykorzystać jedną z bezpłatnych tablic wirtualnych: uczniowie tworzą listy na telefonach lub tabletach, a prace wszystkich grup wyświetlane są na projektorze.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie skojarzeń do rzeczownika il nuoto. Uczniowie zapisują swoje skojarzenia na tablicy (tradycyjnej lub wirtualnej).

  2. Uczniowie czytają tekst „I benefici del nuoto” i wypisują z niego wszystkie zalety pływania. Następnie wracają do tekstu i w celu weryfikacji stopnia zrozumienia, wykonują test wielokrotnego wyboru.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na użyte w tekście wyrażenia z czasownikiem fare. W celu przećwiczenia struktur uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 z sekcji Sprawdź się.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy spacer można zaliczyć do aktywności fizycznych i jakie korzyści mogą z niego wynikać.

  5. Uczniowie słuchają podcastu „Benessere e dintorni” i weryfikują swoje wcześniejsze wypowiedzi.

  6. Uczniowie wykonują polecenia do pliku audio.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: zwolenników pływania oraz zwolenników spacerów/wędrówek pieszych. Uczniowie przeprowadzają dyskusję na temat tego, która aktywność fizyczna jest lepsza.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić niezrealizowane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W czasie lekcji nagranie z multimedium można wykorzystać w technice tzw. ascolto rilassato. Uczniowie (najlepiej siedząc w okręgu):

  1. wysłuchują dwukrotnie nagrania;

  2. w parach próbują przekazać sobie jak najwięcej zapamiętanych informacji;

  3. ponownie wysłuchują nagrania;

  4. ponownie dzielą się zapamiętanymi informacjami dodając nowe lub precyzując wymienione uprzednio;

  5. ponownie wysłuchują nagrania;

  6. zmieniają pary i ponownie dzielą się informacjami;

  7. ponownie wysłuchują nagrania;

  8. dzielą się informacjami w nowych parach.