Autorzy: Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La mia casa - Mój dom

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń nazywa typy budynków i pomieszczeń.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące usytuowania i opisu budynków i pomieszczeń.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne dotyczące budynków i pomieszczeń.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń rozumie przydatności języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do samooceny własnej pracy.

Strategie uczenia się:

  • Strategie zapamiętywania: przez skojarzenia, stosowanie obrazów.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o apulijskich trulli, a jeśli nie, czy domyślają się, co to za budynki.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o to, gdzie mieszkają (w domu, w mieszkaniu, w bloku, w kamienicy), czy znają jakieś typy budynków i pomieszczeń mieszkalnych oraz inne znane budynki we Włoszech (np. krzywą wieżę w Pizie).

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom temat i cele lekcji – że po tej lekcji będą w stanie wymienić podstawowe typy budynków, pomieszczeń, w sposób podstawowy opisać ich usytuowanie oraz przyporządkować do ich nazw uzgodnione z nimi przymiotniki.

  4. Uczniowie słuchają tekstu o piosence „La casa”, następnie czytają go i wykonują związane z nim zadanie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia z uczniami tekst o piosence Franca Tufano.

  2. Nauczyciel wyjaśnia podstawowe struktury gramatyczne niezbędne do rozumienia i tworzenia wypowiedzi związanych z tematem lekcji (sytuowanie budynków i pomieszczeń za pomocą zwrotów c’è, ci sono, si trova, si trovano, ich podstawowy opis i przypisywanie im cech za pomocą przymiotników w zależności od liczby i rodzaju).

  3. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, wykonują ćwiczenia i w razie konieczności wracają do niej.

  4. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczniowie powinni wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów pomieszczeń w ich domu czy mieszkaniu. Pyta ich, jakie typy budynków znajdują się w ich mieście.

Praca domowa:

Uczniowie mogą wykonać w domu zadania otwarte.

Materiały pomocnicze:

  • Aby powtórzyć podstawowe przymiotniki, w tym kolory przydatne w niektórych ćwiczeniach e‑materiału, nauczyciel może skorzystać z materiału: Lui è bruno. Lei ha gli occhi blu.Dfs9puhTMLui è bruno. Lei ha gli occhi blu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać prezentację multimedialną podczas lekcji do wprowadzenia wszystkich lub wybranych nazw budynków i pomieszczeń.

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana do powtórzenia przez uczniów słownictwa po lekcji.

Uczniowie, inspirując się slajdem nr 5 z prezentacji multimedialnej, mają za zadanie stworzyć podobny slajd na temat swojego domu lub ewentualnie domu swoich marzeń. Zadanie może być wykonane także na kartkach.