Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Prendiamo l’aereo - Lecimy samolotem

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań.

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące podróżowania samolotem.

  • łączy wyrazy, tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo.

  • zna struktury leksykalne umożliwiające komunikację językową potrzebną do podróżowania samolotem.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć oraz nawiązuje do podróżowania samolotem. Pyta uczniów, czy mieli już okazję lecieć samolotem i jakie są ich wrażenia związane z tym doświadczeniem.

  2. Następnie odtwarza nagrany dialog w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na nowe słowa i wyrażenia, które pojawiły się w tekście.

  3. Pod dialogiem znajdują się dwa zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o ich wykonanie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zleca uczniom, aby w dialogu znaleźli wyrażenia bezpośrednio związane z podróżowaniem samolotem. Prosi, aby przeczytali je na głos i starali się zapamiętać, czego dotyczą i w jakich sytuacjach się pojawiają.

  2. Następnie nauczyciel przechodzi do materiału leksykalnego. Prezentując załączoną kartę pocztową, omawia treści, które powinny znaleźć się na pocztówce wysyłanej z wakacji oraz zwraca uwagę na ich rozmieszczenie.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali dodatkowe słownictwo związane z lotniskiem oraz poprzez przepisanie wyrażeń do zeszytów i przeczytanie ich na głos przez wybranych uczniów, postarali się z niego jak najwięcej zapamiętać. Podkreśla, że wyrażenia te będą im przydatne w lepszym zrozumieniu animacji.

  4. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wspólne przeszli do obejrzenia multimedium.

  5. Po obejrzeniu animacji, uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1‑3 do multimedium.

  6. Po pełnym zapoznaniu się z całym materiałem leksykalnym, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

  7. W międzyczasie nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w pary i przygotowali zadanie 6 do zaprezentowania przed resztą grupy.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje, aby wybrani uczniowie w parach zaprezentowali przygotowane przez siebie dialogi.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można zlecić uczniom wykonanie tych zadań, których nie zdążyli wykonać w trakcie lekcji, a w szczególności zadania 8‑go, którym jest napisanie pocztówki z wakacji.

Materiały pomocnicze:

  1. Jeżeli nauczyciel takie posiada, to może zaprezentować uczniom tradycyjne pocztówki z wakacji w wersji papierowej.

  2. Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innego materiału na temat lotniska znajdującego się na platformie: In aeroporto, preparati al decolloD15V2uvnXIn aeroporto, preparati al decollo

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  1. Ważne jest, aby zaprezentować multimedium bazowe w trakcie lekcji i w przypadku niezrozumienia przez uczniów dialogów zaprezentowanych w formie audio, wyświetlić im także wersję z napisami i przeanalizować dokładnie słownictwo.

  2. Multimedium powinno być wykorzystane przez uczniów w domu w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki. W tym celu można zasugerować uczniom wypisanie z animacji wszystkich wyrażeń związanych z podróżowaniem samolotem, oraz przygotowanie w parach scenek do odegrania przed klasą.