Autorka: Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: L’aspirina non basta! - Aspiryna nie wystarczy!

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna słownictwo związane z leczeniem: nazwy leków, środków opatrunkowych, podstawowych narzędzi medycznych.

  2. Uczeń rozumie informacje zawarte w ulotce dołączonej do opakowania leku.

  3. Uczeń potrafi powiedzieć, jakie leki należy zabrać ze sobą.

  4. Uczeń potrafi wyjaśnić, jakie są wskazania i przeciwwskazania danego leku, środki ostrożności, dawkowanie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  2. Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  3. Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  4. Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  5. Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne.

  2. Strategie zapamiętywania.

  3. Strategie kompensacyjne.

  4. Strategie społeczne.

  5. Podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe).

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywizm.

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  1. Praca indywidualna.

  2. Praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie nazwy leków i środków opatrunkowych znają i które z nich zabraliby ze sobą na wakacje.

  2. Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem pt. L’aspirina non basta. Nauczyciel zwraca uwagę na nowe słowa i wyrażenia, które znajdują się w dialogu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają ponownie tekst i wykonują ćwiczenia.

  2. Nauczyciel omawia zwroty i słownictwo przedstawione w e‑materiale.

  3. Uczniowie zapoznają się z prezentacją interaktywną. Nauczyciel zwraca uwagę, które zwroty i słowa są najważniejsze i konieczne do zapamiętania.

  4. Uczniowie wykonują trzy polecenia do medium. Później wykonują ćwiczenia 1 – 3 z sekcji Sprawdź się. Następnie uczniowie pracują rozwiązując ćwiczenia otwarte 7 i 8.

Faza podsumowująca:

Uczniowie na forum klasy podają swoje odpowiedzi na ćwiczenie otwarte 8 i uzasadniają. Mogą też stworzyć w parach, a następnie odczytać na głos dialog. Następnie uczniowie porównują swoje wybory leków i środków opatrunkowych.

Praca domowa:

Jako pracę domową uczniowie wykonują ćwiczenia 4 – 6 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą w ramach powtórzenia po kilku lekcjach zobaczyć ponownie prezentację i powtórzyć na głos najważniejsze zwroty i słowa.