Autor: Artur Gałkowski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In cucina - W kuchni

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna nazwy mebli i akcesoriów występujących w kuchni jako pomieszczeniu w domu.

  • Uczeń potrafi określić podstawowe funkcje przedmiotów występujących w kuchni.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu kuchni.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące opisu kuchni.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych i używanie stałych struktur znaczeniowych.

  • Strategie domysłu językowego poprzez obserwację treści kulturowych, wizualnych, korzystanie z wiedzy z autopsji.

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście holistyczne;

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie pomieszczenia występują w ich domu/mieszkaniu.

  2. Z chwilą wskazania przez uczniów kuchni nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, co można robić w kuchni, odnotowując niektóre z podstawowych czynności np.: preparare da mangiare, mangiare i piatti, cuocere.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, z jakiego urządzenia/przedmiotu najczęściej korzystają w kuchni (ustanawiany jest ranking, domyślnie lodówka, czajnik, kuchenka...).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z poleceniem do tekstu pt.:La cucina in Italia e in Polonia.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem przedstawiającym wygląd kuchni włoskiej i polskiej.

  3. Uczniowie wskazują na zauważone różnice i podobieństwa w opisie kuchni włoskiej i polskiej.

  4. Nauczyciel objaśnia słownictwo i wyrażenia występujące w tekście. Rozszerza słownictwo związane z kuchnią prezentując uczniom zdjęcia przedmiotów znajdujących się w kuchni. (załącznik nr 1 do umieszczenia w rubryce materiały pomocnicze).

  5. Uczniowie dokonują podziału słownictwa na kategorie/kręgi tematyczne (meble, urządzenia, naczynia, zastawa stołu i inne).

  6. Uczniowie wykorzystują użycie form essere vs. esserci, wymieniając/wskazując przedmioty znajdujące się w kuchni – wykonywane jest ćwiczenie towarzyszące tekstowi źródłowemu oraz ćwiczenia 1 i 3 z sekcji Sprawdź się.

  7. Nauczyciel wskazuje na funkcje komunikacyjne czasownika servire oraz mancare.

  8. Uczniowie zapoznają się z multimedium. Odkrywają nazwy oraz informacje o przeznaczeniu poszczególnych przedmiotów.

  9. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 towarzyszące multimedium.

  10. Uczniowie wymieniają inne potencjalne przedmioty niewymienione w multimedium i ustalają z pomocą nauczyciela ich przeznaczenie/funkcję.

  11. Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 do multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wymieniają przedmioty, które znajdują się w ich kuchniach w ich domu/mieszkaniu oraz wskazują na jeden przedmiot/urządzenie, którego może brakować (wykorzystują czasownik mancare, np. Nella nostra cucina manca la lavastoviglie).

  3. Uczniowie, pracując w małych grupach, zadają sobie nawzajem pytania dotyczące funkcji przedmiotów/urządzeń w kuchni np. A che cosa serve il frigo?

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (przede wszystkim otwarte 8 i 9; można wskazać także ćwiczenie 4 oraz 7). W ramach pracy domowej lub dodatkowego ćwiczenia na bieżącej lub kolejnej lekcji, nauczyciel może poprosić uczniów o zrobienie szkicu lub zdjęcia własnej kuchni, którą uczniowie będą opisywać, również wymiennie (w parach lub grupie). Uczniowie mogą też wymienić różnice między opisami swoich kuchni.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą określić z pomocą nauczyciela inne zastosowania określonych przedmiotów i urządzeń, jak również zaproponować kolejne z opisem ich przeznaczenia. Mogą także wskazać na umiejscowienie w kuchni poszczególnych elementów, korzystając z pozyskanej wiedzy językowej w zakresie użycia form esserci, trovarsi oraz wyrażeń przyimkowych określających położenie.