Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Ginnastica online - Gimnastyka online

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie słownictwo dotyczące aktywności fizycznej, w tym opisów ćwiczeń gimnastycznych;

  • zna czasowniki określające podstawowe czynności wykonywane podczas gimnastyki;

  • potrafi tworzyć formy trybu rozkazującego czasowników zwrotnych;

  • potrafi tworzyć zdania w trybie rozkazującym z różnego rodzaju zaimkami (zwrotnymi, dopełnienia bliższego, dalszego);

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach.

  • Strategia kompensacyjna - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu.

  • Strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur.

  • Strategie pamięciowe - tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne;

  • podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • Praca indywidualna, w parach (lub małych grupach) oraz na forum klasy.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio), materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Następnie nauczyciel, odwołując się do doświadczeń uczniów, pyta uczniów, czy są aktywni fizycznie, czy uczestniczą w pozaszkolnych zajęciach sportowych lub ćwiczą indywidualnie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt.: „Esercizi a corpo libero”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) nakreśloną w tekście sytuację.

  2. Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia tekstu, zadając uczniom pytania zawarte w zadaniu do tekstu.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występujące w tekście czasowniki zwrotne w trybie rozkazującym, a następnie wyjaśnia zasady tworzenia form trybu rozkazującego dla 2 os. l. poj. oraz 1. i 2. os. l. mn. tego typu czasowników.

  4. Przy tej okazji należy zwrócić uwagę uczniów na miejsce zaimków zwrotnych, dopełnienia bliższego i dalszego w zdaniu, w którym występuje czasownik w trybie rozkazującym.

  5. W celu utrwalenia tego zagadnienia uczniowie mogą wykonać (pracując indywidualnie lub w parach) ćwiczenia nr 2 i 3 z sekcji Sprawdź się.

  6. Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium - oglądają animację na forum klasy. Nauczyciel prosi uczniów, aby podczas oglądania wypisali czasowniki w trybie rozkazującym, opisujące czynności wykonywane podczas danego ćwiczenia.

  7. Po dwukrotnym obejrzeniu prezentacji uczniowie, pracując w małych grupach, porównują/uzupełniają swoje notatki.

  8. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie na tablicy czasowników, które w razie potrzeby koryguje lub tłumaczy ich znaczenie.

  9. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Uczniowie starają się na podstawie obejrzanego materiału, samodzielnie przygotować polecenia do prostych ćwiczeń gimnastyczych.

Faza podsumowująca:

  1. Każda grupa prezentuje polecenia, pozostali uczniowie starają się wykonać ćwiczenia. W ten sposób nauczyciel sprawdza opanowanie nowego słownictwa.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może zrealizować niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się lub też ćwiczenia do multimedium.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego przed sprawdzianem lub ćwiczenia kompetencji rozumienia tekstu słuchanego.

  • Multimedium może być też wykorzystane podczas innej lekcji z zakresu tematycznego: sport i zdrowy tryb życia.