Autorzy: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dove vai a fare sport? - Gdzie chodzisz uprawiać sport?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań;

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące obiektów sportowych;

  • łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;

  • zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na wydarzeń z przeszłości;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna,  podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do sportu i jego wpływu na zdrowie człowieka. Następnie prosi uczniów, aby opowiedzieli o tym, jakie dyscypliny sami uprawiają oraz jaki rodzaj sportu lubią oglądać jako kibice.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią dialogu „Il Foro Italico”. Zgodnie z poleceniem wprowadzającym uczniowie starają się zapamiętać nazwy obiektów sportowych, które pojawiły się w tekście.

  3. Do tekstu dodane są trzy zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie tych zadań.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zleca uczniom, aby w tekście pt. Il Foro Italico znaleźli wyrazy, które są ściśle związane z uprawianiem sportu. Prosi, aby przeczytali je na głos.

  2. Na podstawie informacji wyjaśniających użycie przyimka a i in, nauczyciel objaśnia nowy materiał leksykalny.

  3. Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów, aby wspólne przystąpili do pracy z multimedium, którym jest animacja. Nauczyciel wraz z uczniami oglądają poszczególne scenki. Po jedno lub dwukrotnym obejrzeniu załączonego filmiku nauczyciel pyta uczniów, czy dobrze zrozumieli treści zawarte w multimedium. W przypadku wątpliwości wraca do animacji i tłumaczy uczniom poszczególne treści leksykalne.

  4. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 – 2. do multimedium.

  5. Zadanie 3. uczniowie mogą wykonać indywidualnie z nauczycielem lub w parach.

  6. Po pełnym zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w tekście pt. Il Foro Italico oraz multimedium, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. W przypadku wątpliwości uczniowie mogą zadawać pytania nauczycielowi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Pierwsza grupa ma za zadanie wypisać na kartce wszystkie dyscypliny sportowe, które pojawiły się w tym materiale. Grupa druga wypisuje obiekty sportowe, o których była mowa na tych zajęciach. Następnie wspólnie dopasowują dyscypliny do obiektów.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać, a w szczególności zadania 9.

  • Inną propozycją dla pracy domowej jest przygotowanie przez uczniów krótkiej prezentacji na temat wybranego znanego obiektu sportowego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Animacja może służyć jako baza do wykonania przez uczniów różnych ćwiczeń językowych, takich jak na przykład wypisanie wszystkich czasowników występujących w materiale i odmienienie ich przez osoby.