Autorzy: Justyna Groblińska, Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: I regali dove li fai? – Prezenty - gdzie je kupujesz?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje teksty dotyczące różnych form zakupowych w kontekście przygotowywania prezentów;

  • stosuje poznane słownictwo i struktury gramatyczne w celu tworzenia różnego typu tekstów (ustnych i pisemnych) dotyczących planowania i realizowania zakupów;

  • stosuje wyrażenia molto, poco oraz partykułę ne w odniesieniu do wskazywania ilości.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych. 

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel mówi o przygotowywaniu prezentów, wskazuje różne okazje ich otrzymywania i ofiarowywania.

  2. Prosi uczniów o przypomnienie typów sklepów, w których można kupić prezenty.

  3. Prosi o podanie przykładów przedmiotów będących podarkami.

  4. Zapowiada, że w czasie lekcji uczniowie zapoznają się z tradycyjnym i nowoczesnym podejściem do zakupów.

  5. Poznają leksykę i wyrażenia gramatyczne ułatwiające zakupy bezpośrednie i pośrednie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel proponuje uczniom odczytanie na głos tekstu transkrypcji nagrania z multimedium.

  2. Następnie, np. w parach, wykonują polecenia do tekstu ułatwiające jego zrozumienie.  Nauczyciel moderuje wymianę zdań.

  3. Nauczyciel przechodzi do prezentacji multimedium i dwukrotnego odtworzenia nagrania audio.

  4. Po pierwszym odsłuchaniu sprawdza za pomocą kilku ogólnych pytań poziom zrozumienia tekstu, a po drugim proponuje rozwiązanie zadań.

  5. Następnie przechodzi do omówienia części gramatycznej, może posłużyć się innymi niż proponowane przykładami w celu przedstawienia jak największej ilości możliwych użyć omawianych wyrażeń odnoszących się do opisu ilości.

  6. Nauczyciel proponuje wykonanie ćwiczeń sprawdzających, najprawdopodobniej wszystkie stanowić będą pracę domową, bowiem materiał zasadniczy jest bogaty.

Faza podsumowująca:

  1. W celu podsumowania nauczyciel pyta, czyje podejście do zakupów podoba się najbardziej uczniom – wnuczki czy jej babci? Prosi o wymienienie wad i zalet zakupów stacjonarnych i online.

Praca domowa:

  • Jak już zostało to zasygnalizowane, praca domowa obejmować będzie wybrane przez nauczyciela ćwiczenia sprawdzające.

  • Dodatkowo nauczyciel może zachęcić uczniów do poszukiwań włoskich sklepów internetowych w celu sprawdzenia, jak są skonstruowane strony internetowe i jakimi innymi wyrażeniami operują w odniesieniu do zamówień na odległość.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być też zastosowane jako punkt wyjścia do lekcji o Bożym Narodzeniu lub o różnicach pokoleniowych. Jedno i drugie zagadnienie może służyć do przeprowadzenia konwersacji, w której uczniowie wykorzystają proponowany materiał leksykalny i zgłębią poruszane w nim aspekty kulturowe.