Autorzy: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Che cosa danno al cinema? - Co grają w kinach?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
5) wyraża swoje opinie;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna podstawowe słownictwo związane z filmem.

  • potrafi właściwie użyć czasownika „dare” w czasie teraźniejszym.

  • tworzy proste zdania oznajmujące i pytające dotyczące filmów.

  • tworzy wypowiedzi ustne i pisemne z wykorzystaniem podstawowego słownictwa związanego z filmem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania

  • Strategie kompensacyjne

  • Strategie społeczne

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze, kartki formatu A5 z napisem „Il film” na środku i odchodzącymi od niego promieniami.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia znanych aktorów oraz kadry ze znanych filmów, może także odtworzyć fragment ścieżki dźwiękowej do znanego uczniom filmu i prosi uczniów o podanie hipotez dotyczących tematu zajęć. Pyta ich także o to, czy lubią oglądać filmy i chodzić do kina. Następnie przedstawia uczniom cele lekcji.

  2. Uczniowie otrzymują schematy z napisem „Il film” pośrodku i do odchodzących od napisu promieni dopisują znane sobie słowa z nim związane.

  3. Następnie zapoznają się z tekstami z części pt. „Che cosa danno al cinema?” i wykonują znajdujące się pod nimi ćwiczenie. Nauczyciel pyta uczniów o słowa z tekstu, które przypominają im słowa w innych językach i wskazuje na łatwość w ich zapamiętaniu.

Faza realizacyjna:

  1. Po zapoznaniu uczniów z odmianą czasownika „dare” i jego znaczeniami (na podstawie przykładów) nauczyciel prosi uczniów o samodzielną pracę z nagraniem audio. Ich zadaniem jest dwu- lub trzykrotne odtworzenie nagrania i wykonanie poleceń umieszczonych pod multimedium. Gdyby któryś z uczniów skończył szybciej, może samodzielnie wykonać zad. 1 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Uczniowie wykonują ustnie na forum ćw. 3 z sekcji „Sprawdź się”, po czym mają za zadanie zapytać 4 osoby w klasie o ulubiony gatunek filmowy, film oraz aktora/ ulubioną aktorkę i zapisać odpowiedzi (nauczyciel pomaga im wcześniej stworzyć pytania, a po zakończeniu ćwiczenia prosi kilka osób o wypowiedź na forum klasy).

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o powrót do schematów ze słowem „Il film”, które otrzymali na początku zajęć. Następnie uczniowie zamykają wszystko i odpowiadają na pytanie o treści, z którymi zapoznali się w czasie zajęć i nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Dla wszystkich: ćw. 2‑6 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Dla uczniów mających trudności z j. włoskim: ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Uczniowie mogą w ramach powtórzenia po kilku lekcjach ponownie wysłuchać całego nagrania, a następnie spróbować udzielać odpowiedzi za jednego z bohaterów (na podstawie schematu zawierającego sugestie, co w danej replice ma się znaleźć).