Autorka: Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La casa dei miei nonni - Dom moich dziadków

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) wyraża swoje opinie;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zapamiętuje nazwy różnych elementów wyposażenia domu;

  • Uczeń zapamiętuje przyimki przydatne do określenia położenia obiektów w przestrzeni oraz ich sposób łączenia się z rodzajnikami;

  • Uczeń zapamiętuje nazwy kolorów w języku włoskim;

  • Uczeń stosuje poznane przyimki do określenia położenia przedmiotów i obiektów w przestrzeni;

  • Uczeń wykorzystuje poznane przyimki, nazwy elementów wyposażenia domu oraz nazwy kolorów do tworzenia opisów przestrzeni mieszkalnych;

  • Uczeń tworzy proste zdania złożone z poznanych elementów.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia;

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego;

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania;

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie socjalne:

    • wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu, głośniki, gazety lub fotografie ilustrujące włoskie domy albo rzutnik

  • słownik włosko‑polski, materiały piśmienne (w tym kredki lub kolorowe mazaki)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza lekcję, pytając, czy ktoś z uczniów był już kiedyś we Włoszech i jeśli tak, czy przypomina sobie, jak wyglądały włoskie domy, czy im się podobały itp. Może także pokazać na fotografiach (w formie papierowej, bądź na rzutniku) przykładowe włoskie domy i poprosić uczniów o opinię na ich temat. Pyta, jak uczniowie wyobrażają sobie wnętrze tych domów.

  2. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania i przeczytania tekstu, w którym przedstawiony jest krótki opis jednego z wnętrz. Prosi, by uczniowie zwrócili uwagę na znajdujące się w nim przedmioty. Uczniowie słuchają tekstu dwa razy, patrząc jednocześnie w tekst.

  3. Po lekturze uczniowie wykonują przypisane do niego polecenie. Nauczyciel zwraca uwagę na przyimki opisujące położenie przedmiotów w tekście oraz pyta, czy także w domu uczniów znajdują się wymienione w nim przedmioty.

  4. Nauczyciel pyta o inne znane już uczniom przyimki oraz prosi uczniów o zastanowienie się, które z nich mogłyby zostać użyte do opisu umiejscowienia elementów w przestrzeni. Podaje rozwiązania.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel, zachęcając uczniów do obejrzenia multimedium, prosi o robienie notatek, zwracanie uwagi na ilość pomieszczeń i ich położenie, a także wyposażenie wnętrz i kolory poszczególnych przedmiotów. Dzieli uczniów na grupy i proponuje grę, w której wygrywa ten zespół, który będzie potrafił podać jak najwięcej szczegółów. Nagrodą może być dobra ocena z aktywności na lekcji. Następnie prosi uczniów o wykonanie poleceń do multimedium.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzenie się, które z pomieszczeń domu przedstawionego na animacji, najbardziej im się podobało i dlaczego, a także, czy chcieliby mieszkać w takim domu. Może poprosić uczniów o ustne sformułowanie krótkich opisów wymarzonego domu lub mieszkania. Dla uatrakcyjnienia tego zadania może połączyć uczniów w pary i poprosić, by jedno z nich stworzyło opis, a drugie postarało się ten opis odtworzyć w formie rysunkowej (po skończeniu pracy można odwrócić role).

Faza podsumowująca:

  1. Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, uczniowie powinni powtórzyć materiał lekcji. Mogą to zrobić samodzielnie w domu.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 6 i 8.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać inne lekcje znajdujące się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Dodatkowo multimedium może być wykorzystane po lekcji w celu powtórzenia słownictwa i sposobów tworzenia prostych opisów. Można poprosić uczniów o opisanie wybranego pomieszczenia przedstawionego w animacji.